Att arbeta med registrering i GallRiks - Mora Lasarett

G profil feb 2023 moralasarett copy copy copy

Dagkirurgiska enheten: Till vänster på bilden Camilla Bäck, sjuksköterskestudent, i mitten Sofia Wikström, undersköterska, till höger Mathilda Liljenhag, operationssjuksköterska.

bild op månadens profil copy

Centraloperation: Till vänster på bilden Kristina Forsberg, operationssjuksköterska och till höger Emelie Christoferson, undersköterska .

Vem är ni och vad är ert uppdrag i GallRiks?
Vi arbetar tillsammans på den dagkirurgiska enheten på Mora Lasarett. Teamet består av undersköterskor och operationssköterskor som tillsammans med kirurgerna sköter våra kvalitetsregister och ett av dem är GallRiks. Vi har en viktig funktion med att föra in valida data i registret och är stolta över att få vara en del i att utveckla och kvalitetssäkra vården. Vi arbetar på samma sätt på centraloperation i Mora där vi också utför ERCP:erna, och detta innebär att all operationspersonal i Mora kan sköta registreringarna till de olika kvalitetsregistren.

Hur går detta till?
Operatören loggar in i vår dator på salen med sitt SITHS-kort innan man går och tvättar sig. Vi ser till att starta operationens videoinspelning och därefter startar vi upp registret för att fylla i data i aktuellt formulär. De preoperativa data som skall fyllas i vet ofta anestesipersonalen t.ex. längd, vikt och ASA-klass. Under själva operationen är det den som arbetar som ”pass” på salen, ofta en undersköterska, men ibland en operationssköterska som registrerar in uppgifterna i GallRiks. Detta arbetssätt medför ett flyt i kedjan och inga uppgifter försvinner eller glöms bort att registreras, vilket bidrar till ökad patientsäkerhet. Operatören informerar den som registrerar regelbundet under operationen om vilka uppgifter som ska tillföras i registret.

GallRiks är ett användarvänligt register och att vi i operationsteamet får vara en del utav detta gör att man känner sig delaktig trots att man inte alltid är aktiv i operationsområdet och även förståelsen för operationsmetodiken ökar. Som ny personal är registreringen en del av inskolningen på operationssalen då detta hos oss är en naturlig del utav våra arbetsuppgifter. Då Mora är i framkant gällande utbildning och studenter visar vi ju givetvis även dessa register när de kommer till oss och ger då en lättare förståelse i de olika delarna av en operation.

Vad händer om ni inte hinner med att registrera?
Flyter allt på som planerat är registreringen i GallRiks smidig och tar inte mycket tid. Skulle en akut situation uppstå prioriteras självklart det i första hand då patienten står i fokus. Får vi många andra uppgifter att göra då får registreringen vänta. Oftast kan man göra klart vid slutet av operationen eller så får operatören slutföra registreringen efter operationsslut, innan de lämnar operationssalen. Jobbar man rutinmässigt så här behöver det inte bli så mycket jobb för kirurgerna och koordinatorerna efteråt. Att registrera i efterhand har vi förstått är en tidstjuv och kanske har man inte dikterat in allt i sin operationsberättelse och då kan man ibland få in felaktiga data i registret. Att vi sköter denna uppgift direkt online på sal är nog det allra bästa!

Vad driver er att arbeta med ett kvalitetsregister?
Vårt team arbetar nära varandra, kommunicerar mycket och brinner för att utveckla operationssjukvården. I en del av arbetet ingår det att registrera alla våra laparoskopiska kolecystektomier i GallRiks. GallRiks är en del i att kunna kvalitetssäkra den vård vi bedriver tillsammans. Vi registrerar också i Svenska bråckregistret, bukväggsbråckregistret och SoReG.

Vi är stolta över att vara en del i kvalitetsarbetet på kliniken. Hoppas andra kliniker tycker vårt arbetssätt är intressant, har man frågor om hur vi jobbar med registreringar så kan man höra av sig hit eller komma på besök.