.Helena nolgren team chi månadensprofil jan2021

Bild: Helena Nolgren (längst upp i mitten) i avstämningsmöte med team Chi

Vem är du och hur/till vad använder du GallRiks?
Jag heter Helena Nolgren och är kundansvarig projektledare på UCR (Uppsala Clinical Research) som förvaltar och utvecklar nationella kvalitetsregister, bland annat Gallriks. Jag har jobbat här i drygt 2 år, innan jobbade jag på Ericsson i roller inom utveckling och ledning. Jag tycker att det är jättekul och intressant att nu jobba inom hälsa och sjukvård och att lära mig nytt inom detta område.

Jag har en hel del kontakt med Gallriks styrgrupp och hanterar krav och önskemål om hur vi kan förbättra registret. För att testa av och kontrollera det vi nyutvecklar är jag mycket inne i Gallriks testmiljö, så jag lär mig en del om kolecystektomi och ERCP, vilket gör det lättare och roligare när man förstår innebörden av orden och logiken i ingreppen.

Vad tycker du är den främsta styrkan med GallRiks?
Det är lätt att fylla i registret och det finns många ingående frågor att svara på som visas vid olika scenarios.Gallriks täckningsgrad är väldigt hög och det forskas en hel del med hjälp av data i registret.

Finns det något du tycker att GallRiks ska ändra på?
För oss som utvecklar Gallriks känns det ibland komplext med beroenden till olika frågor, vad som efter vissa val ska synas och vad som ska döljas. Men vi förstår att det underlättar mycket för användaren att slippa svara på onödiga frågor, så vi arbetar utifrån att balansen ska bli bra, inte för komplext för oss, men samtidigt att det är lätt att registrera åtgärderna och 30-dagars-komplikationerna.

Hur ser du på framtiden för kvalitetsregister i allmänhet och GallRiks i synnerhet?
Jag tror och hoppas att de uppdaterade modulerna för ERCP och 30-dagarsuppföljningen med en Claviengradstabell för de postoperativa komplikationerna ska uppskattas av användarna. Vi har tillsammans med Johanna, Lars och Lise-Lott länge finslipat på detta och nu är det snart dags för produktionssättning.

I allmänhet hoppas jag på att kvalitetsregister även i framtiden kommer bidra till en förbättrad vård.

Hur ser din arbetssituation ut i dessa tider?
Vi jobbar alla hemifrån sedan i mars, i början var jag inne på kontoret någon dag i veckan, men sedan i höstas är det heltid hemma som gäller. Det är tråkigt och konstigt att inte träffa kollegorna, men det fungerar ändå riktigt bra för oss i teamet att samarbeta på avstånd. Vi har minst två avstämningar per dag, vilket lättar upp en hel del.

Jag hoppas liksom alla andra på ett mer normalt liv framåt sommaren och att då kunna cykla iväg till jobbet igen.

Vi använder cookies
Cookies gör att denna webbplats fungerar korrekt. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies.