• Vi vill lägga till ett särskilt boende med avdelningar. Hur går vi tillväga?

    Om er kommun eller privata vårdgivare har avtal med SveDem sedan tidigare kan kontaktpersonen/regionalt ansvariga administratören maila SveDem den nya enheten. 

  • Hur registrerar vi om det finns olika värden på atrofigrader?

    Om ett röntgen svar innehåller olika svar för exempelvis höger- och vänsterhjärnhalva registrerar ni in det värdet som är högst i SveDem. 

  • Hur ska vi tänka kring de nya alternativen för utredningstid?

    Vid beräkning av utredningstid finns det nu 5 olika alternativ

    • Utredningstid enligt plan
    • Patientens egna angelägenheter eller annan sjukdom har fördröjt utredningen mer än 30 dagar – Använd denna variabel Exempelvis om patienten själv har valt att skjuta på utredningen eller reser bort mitt i utredningen som gör att undersökningar fördröjs      Under en övergångsperiod (innan ytterligare justeringar i registret) kan detta alternativ även användas om patienten skjutit på utredningsstart mer än 30 dagar. Valet av detta alternativ innebär (under övergångsperioden) att registreringen tas bort ur underlaget för beräkning av såväl väntetid som utredningstid.
    • Utredningen utmynnade initialt inte i demensdiagnos men personen har fortsatt följts och nu fått diagnos – Använd denna variabel Exempelvis om enheten har följt personen en längre tid och utfört flera utredningar
    • Resursbrist på egna enheten – Använd denna variabel Exempelvis om utredning tar lång tid på grund av långa väntetider på den egna enheten till specifika yrkeskategorier
    • Utdragna väntetider för undersökningar – Använd denna variabel Exempelvis om det tar lång tid för patienten att få tid för olika undersökningar som röntgen, LP osv.
  • Hur tar vi bort en person från enhetens lista?

    När vi inte skulle fortsätta följa en person på den gamla plattformen skulle vi antingen välja uppföljande vårdenhet eller "Primärvårdsenhet utanför SveDem". Vi skulle också skriva in när en person avlidit. Vart hittar jag de funktionerna på den nya plattformen?

    Svar: På den nya plattformen kan flera enheter registrera på samma person samtidigt. Det gör att man inte ska fylla i uppföljande vårdenhet om man inte ska fortsätta göra uppföljningar på en person. Man behöver heller inte fylla i att en person har avlidit. 

    För att sluta följa en person, oavsett anledning, gör du enligt följande:

    1. Klicka på personens namn. Du kommer då fram till personsidan

    2. I det ljusgröna fältet där personens namn och personnummer står finn en fält till höger med texten "Jag vill följa XXX XXX i listan för kommande uppföljningar". 

    3. Klicka på knappen så att den blir ljusgrå. Personen har nu försvunnit från enhetens lista. 

  • Hur ofta uppdateras rapporterna

    SveDems online-rapporter uppdateras dagligen, så ni får alltid tillgång till färska data för er enhet.

  • Hemsidan ser annorlunda ut, hur ska jag göra för att se den på det "vanliga" sättet?

    Svar: Du har troligen fått upp sidan i mobilversion. Så ser den ut om du tittar i mobiltelefon eller på läsplatta. Om du använder en vanlig dator och vill se den vanliga sidan kan du zooma ner din sida, tex genom att gå via Verktyg via din webbläsare (ett kugghjul eller liknande) och välj Zooma. Zooma ner till 75% så ser sidan ut som vanligt.

  • Min enhet har bytt ägare, påverkar det vårt avtal med SveDem?

    Svar: Om din enhet är privatdriven och har bytt ägare, så behöver vi ett nytt avtal med den nya vårdgivaren. Avtal hittar ni på hemsidan, under Anslutning > Avtal. Sänd in avtalet i två ex underskrivet av verksamhetschefen.

  • Jag kan inte logga in i SveDem längre.

    Om du får ett felmeddelande angående säker inloggning kan det bero på att du saknar behörighet på ditt E-tjänstekort eller att ni saknar rätt programvara för Net-ID. Du kan testa ditt kort genom att på hemsidan välja Anslutning > E-tjänstekort > klicka på "testsida". Om du inte kommer in på den sidan beror det sannolikt på att du saknar Net-ID programvara.

  • Vad ska jag göra om det inte går att skriva ut rapporter?

    Jag har försökt att skriva ut rapporter från SveDem men får bara ut den första delen. Vad ska jag göra?

    Om det inte fungerar att skriva ut  rapporter beror det troligen på inställningarna i er webläsare. Kontakta er lokala IT-support för rätt inställning.

     

  • Vem lägger upp fler användare på min enhet?

    Hur ordnar vi med ytterligare en registrerare här på enheten? 

    Svar: På varje enhet finns det en Administratör och/eller Lokal koordinator, som kan lägga in nya användare på enheten. Logga in och välj Administration – Sök & lägg till användare. Läs på hemsidan under Verktyg – Manualer och formulär – Manual administrera användare. 

Vi använder cookies
Cookies gör att denna webbplats fungerar korrekt. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies.