Har du problem att logga in i SveDem?

Om du har problem med att logga in i SveDem bör du börja med att testa ditt kort hos Inera testa ditt SITHS-kort här (Endast Internet Explorer). Om du får ett felmeddelande när du testar kortet bör du i första hand kontakta din enhets IT-support. Om ni använder Net-ID version 6.5 eller tidigare så bör ni uppdatera till 6.7 eller senare. Det finns ett  känt fel för Windows 10 kopplat till Net-ID, läs mer på Ineras hemsida. Om ni nyligen uppdaterat till Windows 10 har ni antagligen också fått webbläsaren Edge. SveDem fungerar inte i Edge men i er dator finns även webbläsaren IE 11, prova att logga in i SveDem med den istället. Det är också viktigt att välja rätt certifikat när du legitimerar dig med ditt SITHS-kort - om du får upp ett förvalt certifikat som visar ditt personnummer ska du istället välja>"Fler alternativ" > välj det certifikat som visar ditt HSA-id.

Om du nyligen har uppdaterat ditt SITHS-kort eller fått ett nytt och får felmeddelandet Åtkomst nekad, så kan du behöva läsa in kortet på nytt. Detta gör du enklast genom att logga in via Google Chrome och välja certifikatalternativet med ditt HSA-ID (inte alternativet som är ditt ID). Efter denna åtgärd ska systemet känna igen ditt kort igen och du kan i fortsättningen använda både Internet Explorer och Google Chrome. 

Om er IT-support inte kan lösa ert problem kan ni kontakta oss med en kopia på informationen ni får upp när ni testar ert kort.

SveDem fungerar nu i webbläsaren Google Chrome.

Här hittar du mer information om SIHTS-kortet hos Inera.