Patientinformation

Innan registreringen startar ska patienten informeras om  registreringen och att han har rätt att avstå. Det är sedan upp till patienten att tacka nej. Det finns en kortfattad information för affischering i t ex väntrum och en mer omfattande som lämnas till patienten. Det finns också en länk till Nationella kvalitetsregisters hemsida där det finns kortfattad version för kallelse och en lättläst information.

Patientinformation SveDem

Patientinformation för affischering

Nationella kvalitetsregister

Patienten har även rätt att begära ut utdrag ur registret kostnadsfritt en gång per år. Begäran skall ske skriftligt. Patienten har också rätt att när som helst begära utträde ur registret. Det skall också ske skriftligt. Blanketter för detta finns på startsidan under Information till dig med kognitiv sjukdom/demenssjukdom.

Byte av kontaktperson

Behöver ni byta kontaktperson/lokal- eller kommunalt ansvarig administratör skickar ni in blanketten nedan.

Blankett - Byte av kontaktperson

 

 

Avtal

Alla vårdgivande enheter som utreder eller följer upp personer med kognitiv sjukdom/demenssjukdom kan ansluta sig till SveDem. Det gäller vårdgivare från såväl regioner, kommuner som privata vårdföretag. För anslutning krävs ett avtal mellan din enhet och SveDem.

För specialist- och primärvård skriver verksamhetschefen på varje enhet avtalet med SveDem. I avtalet anger man en lokalt ansvarig administratör/kontaktperson som i sin tur kan lägga upp lokala användare på enheten. Som kontaktperson är man också den som får all information från SveDem och ansvarar för att sprida den vidare till övrig personal.

Kommuner skriver ett övergripande avtal för enheter som drivs i kommunal regi och bifogar en lista på de enheter man önskar ansluta. En person som är behörig att teckna avtal för kommunens räkning kan underteckna. I Stockholm skriver varje stadsdel ett eget avtal.

Inom kommunal verksamhet utses en kommunalt ansvarig administratör/kontaktperson som ansvarar för inloggningar för personer inom kommunens samtliga verksamheter, särskilda boenden och hemsjukvård med omsorgsinsatser. Den kommunalt ansvariga administratören kan lägga upp lokala koordinatorer på varje SÄBO och lokal koordinator kan i sin tur lägga upp lokala användare på enheten. Kommuner kan även ansluta enheter för hemsjukvård med omsorgsinsatser (HEMO). Ofta är det en fördel om den kommunalt ansvariga administratören har någon form av övergripande tjänst inom kommunen, såsom MAS, demenssköterska eller liknande. Den kommunalt ansvariga administratören/kontaktpersonen ansvar för att vidarebefordra information från SveDem till övrig personal inom kommunen.

Privat vårdgivare som arbetar på uppdrag åt en kommun skriver ett avtal per verksamhet inom respektive kommun och utser en egen kommunalt ansvarig administratör/kontaktperson som ansvarar för inloggningar för personer i den egna verksamheten.

Särskilda boenden kan anslutas som en enhet, men finns det flera avdelningar på boendet är det att föredra att lägga upp varje avdelning som egna enheter, så att man kan se sin egna avdelnings resultat.

Det är fördelaktigt att lägga upp kommunens samtliga enheter direkt, även om det naturligtvis går att lägga till enheter i efterhand. Om en kommun redan har ett avtal går det bra att den kommunalt ansvariga administratören skickar in en lista på enheter man vill lägga till. 

I SveDem krävs E-tjänstekort (SITHS-kort) för att inloggningen skall vara säker.

 

Läs först! Information om anslutning

Avtal primär- och specialistvård

Avtal kommunal verksamhet

 

Påskrivet avtal i två ex skickas sedan till adressen:

SveDem, Karolinska Universitetssjukhuset

Tema Inflammation och Åldrande, QA22 (Q2:02)

171 64 Solna

 

En kommun som redan har ett avtal med SveDem kan ansluta ytterligare enheter genom att den kommunalt ansvariga administratören fyller i och sänder in nedanstående blankett.

Blankett för tillägg av enheter (kan mejlas in)

 

Hur du ansluter din enhet

Alla vårdgivande enheter som utreder eller följer upp personer med demenssjukdom kan ansluta sig till SveDem. Det gäller vårdgivare från såväl regioner, kommuner som privata vårdföretag.

För anslutning krävs ett avtal mellan din enhet och SveDem. Inom specialist- och primärvården skriver verksamhetschefen på varje enhet avtalet med SveDems registerhållare. I avtalet anger man en lokal koordinator/kontaktperson som i sin tur kan lägga upp lokala användare på enheten.

Kommuner skriver ett övergripande avtal för hela kommunen och bifogar uppgifter på enheter man önskar ansluta. I Stockholm skriver varje stadsdel ett eget avtal. Inom kommunal verksamhet utses en regional koordinator/kontaktperson som ansvarar för inloggningar för personer inom kommunens alla verksamheter, alternativt privat vårdgivares verksamhet inom respektive kommun. Ofta är det en fördel om den regionala koordinatorn har någon form av övergripande tjänst inom kommunen, såsom MAS, demenssköterska eller liknande. Den regionala koordinatorn kan lägga upp lokala koordinatorer på varje SÄBO och de i sin tur lägga upp lokala användare på enheten. Kommuner kan även ansluta enheter för "hemsjukvård med omsorgsinsatser".

Kommuner kan välja ett särskilt boende (Säbo) som en enhet, men finns det flera avdelningar på boendet är det att föredra att lägga upp varje avdelning som egna enheter. Det har betydelse för redovisningen av statistiken på enhetsnivå.

När det sedan finns ett avtal går det bra att skicka in en lista på enheter man vill lägga till. 

När det gäller Säbo som drivs av privata vårdgivare önskar vi ett avtal per kommun.

I SveDem krävs E-tjänstekort (SITHS-kort) för att inloggningen skall vara säker. Du kan läsa mer i följande länk.

För säker inloggning krävs ett e-tjänstekort.

Information om anslutning

E-tjänstekort

I enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter SOSFS 2008:14 2 kap. 5 skall åtkomst till patientuppgifter föregås av stark autentisering. Ett E-tjänstekort är en fysisk och elektronisk id-handling som kan nyttjas för stark autentisering av din användares identitet. Direktåtkomst av personuppgifter i kvalitetsregister måste föregås av stark autentisering.

Du kan testa ditt kort på SITHS testsida

Vi använder cookies
Cookies gör att denna webbplats fungerar korrekt. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies.