Nya uppdateringar i SveDem 1 juni 2023
Följande uppdateringar har gjorts i SveDem 2023-06-01:
I grundregistrering för specialistvård och primärvård:
-Tilläggskoder för diagnosen lindrig kognitiv störning har uppdaterats enligt vårdförloppet.
-I frågan om funktions- och aktivitetsbedömning utförd med hjälp av bedömningsinstrument fälls vid
ett Ja-svar ut en fråga om ”En arbetsterapeut har utfört en strukturerad aktivitetsbedömning”.
-Ett nytt svarsalternativ för Kontakt med biståndshandläggare: ”Ej aktuellt”.
-Ett nytt svarsalternativ för Kognitiva hjälpmedel har erbjudits: ”Ej aktuellt”.
I uppföljning för specialistvård och primärvård:
-Under fråga om datum för utredningsstart har ”kommentar till väntetid” med valbara alternativ samt en ruta för ”okänt datum” har lagts till.
-Nya frågor riskbedömning har lagts till.
-Ett nytt svarsalternativ för Kontakt med biståndshandläggare: ”Ej aktuellt”.
-Ett nytt svarsalternativ för Erhållit kognitiva hjälpmedel: ”Ej aktuellt”.
-Fråga om Neuropatologi tagits bort.
I uppföljning hemsjukvård med omsorgsinsatser:
-Ett nytt svarsalternativ för hemtjänstform: ”Har ej hemtjänst” har lagts till, för att möjliggöra
registrering för personer som har hemsjukvård men ännu inte beviljats hemtjänst.
-Ett nytt svarsalternativ har lagts till för Erhållit kognitiva hjälpmedel: ”Ej aktuellt”.
I anslutning till dessa uppdateringar införs förutom allmänna prestandahöjningar även vissa förändringar i resultatrapporterna, tas möjligheten att låsa upp registreringar från ”gamla SveDem” (före april 2021) bort, den röda pricken för obligatoriska frågor tas bort och i stället kommer texten (valfritt) för de valfria frågorna. En ny användarkategori införs: Rapportanvändare. En rapportanvändare som kan se rapporter men inga registreringar.
Läs gärna mer om planerade förbättringar på plattformsnivå:
https://test.ucr.uu.se/designsystem/content?5&item=previous_releases
Nya mallar och hjälptextdokument för nedladdning kommer snart.
Välkomna på digital förmiddagsfika
Tisdagen den 4 april kl. 9-9:30 är ni välkomna att ansluta er till vår digitala förmiddagsfika.
Ett tillfälle där ni har möjlighet att ställa frågor, få förtydliganden, för fram synpunkter och dela erfarenheter med andra SveDem-användare.
Här är länken till förmiddagsfika: Klicka här för att ansluta till mötet
Ny modul för uppföljning av nya Alzheimerläkemedel
Vi på SveDem har tillsammans med vårt registercentrum UCR arbetat fram en modul för uppföljning av nya Alzheimerläkemedel. Modulen är än så länge "vilande" men kommer börja användas när nya läkemedel är godkända i Sverige.
SveDems registerhållare Maria Eriksdotter har intervjuats av Svenskt Demenscentrum om den nya modulen. Klicka här för att komma till intervjun.
Kvalitetsregistret SveDem – en nyckelspelare för vård av personer med demenssjukdom
SveDem är världens största kvalitetsregister om kognitiva sjukdomar/demenssjukdomar där över
100 000 patienter med olika demensdiagnoser följs genom hela vårdkedjan.
Under 2012 utökades SveDem med en modul för särskilda boenden (SÄBO) och 2019 en för hemsjukvård med omsorgsinsatser (HEMO). I dag är 1 721 kommunala enheter anslutna.
Vi träffar Maria Eriksdotter, professor i geriatrik på Karolinska Institutet, överläkare på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge samt registerhållare för SveDem:
Hur står det till med kommunal vård och omsorg för personer med demenssjukdom?
- Pandemin visade på brister i vården och omsorgen av personer med demenssjukdomar. Mycket handlade om underbemanning, men även om god kvalitet på omvårdnad och behandling. Det behövs mer kunskap och utbildning hos de som möter personer med demenssjukdomar i hemmet eller i särskilt boende.
Maria Eriksdotter betonar att det är viktigt att personalen och allt de gör lyfts, men även anhörigas roll och insatser behöver belysas.
Vården och omsorgen använder dagligen ett flertal kvalitetsregister, vilka är fördelarna med SveDem?
- Ett viktigt syfte med SveDem är att förbättra kvaliteten av demensvården genom hela vårdkedjan från diagnos och genom hela sjukdomsförloppet, det gör inte andra kvalitetsregister på sammas sätt.
- Nu, med de två nya modulerna, kan vi även följa upp kvaliteten i kommunal vård och omsorg med hjälp av Socialstyrelsens nationella kvalitetsindikatorer. Till exempel personcentrerad vård och omvårdnad.
- Vi lyfter fokus till personerna som bor på SÄBO, säger Maria Eriksdotter och betonar också vikten av att varje enhet använder sina rapporter i sitt förbättringsarbete cykliskt och över tid.
Kvalitetsarbete på agendan dagligdags
- Kvalitet är förvisso en färskvara och därför är det viktigt att låta fokus på kvalitet genomsyra arbetet varje dag, följa upp, arbeta med utveckling och förbättring, utvärdera och fortsätta med detta arbetssätt. Det ska vara som en naturlig del av arbetet.
Resultat svart på vitt skapar engagemang
SveDem fick under 2021 medel från Socialdepartementet att stödja särskilda boenden att komma i gång med utveckling och förbättringsarbete genom att använda sina resultat från registret. Fem kommuner och tio enheter deltar. Projektet delrapporternas till Socialdepartementet i december 2022.
- Mitt intryck är att personalen ibland blir förvånade över att resultaten inte är så bra som de hoppats och trott. När de sedan börjar identifiera förbättringsområden och tar fram åtgärder finns det ett stort engagemang över att få möjlighet att förbättra kvaliteten i demensvården, kommenterar Maria Eriksdotter om det pågående projektet.
Politiken viktig för bättre demensvård
Maria Eriksdotter berättar att antalet enheter inom kommunal vård och omsorg som arbetar med kvalitetsregistret ökar kontinuerligt och att hon tror att fler och fler ser möjligheterna med att arbeta med utveckling och förbättring genom registerdata:
- Min förhoppning är att såväl chefer i vården och äldreomsorgen som politisk ledning ska se vikten av att utveckla vården och omsorgen av personer med demenssjukdomar.
Jag hoppas att kommunpolitikerna ska börja efterfråga enheternas resultat i SveDem och de förbättringsarbeten som genomförs. På så sätt får de information om kvaliteten på kommunens vård- och omsorgsboenden. Kvalitetsregistret SveDem är ett verktyg som verkligen kan göra skillnad för vården och omsorgen för personer med demenssjukdom. Något jag är stolt över, avslutar Maria Eriksdotter.
-
Vi vill lägga till ett särskilt boende med avdelningar. Hur går vi tillväga?
Om er kommun eller privata vårdgivare har avtal med SveDem sedan tidigare kan kontaktpersonen/regionalt ansvariga administratören maila SveDem den nya enheten.
-
Hur registrerar vi om det finns olika värden på atrofigrader?
Om ett röntgen svar innehåller olika svar för exempelvis höger- och vänsterhjärnhalva registrerar ni in det värdet som är högst i SveDem.
-
Hur ska vi tänka kring de nya alternativen för utredningstid?
Vid beräkning av utredningstid finns det nu 5 olika alternativ
- Utredningstid enligt plan
- Patientens egna angelägenheter eller annan sjukdom har fördröjt utredningen mer än 30 dagar – Använd denna variabel Exempelvis om patienten själv har valt att skjuta på utredningen eller reser bort mitt i utredningen som gör att undersökningar fördröjs Under en övergångsperiod (innan ytterligare justeringar i registret) kan detta alternativ även användas om patienten skjutit på utredningsstart mer än 30 dagar. Valet av detta alternativ innebär (under övergångsperioden) att registreringen tas bort ur underlaget för beräkning av såväl väntetid som utredningstid.
- Utredningen utmynnade initialt inte i demensdiagnos men personen har fortsatt följts och nu fått diagnos – Använd denna variabel Exempelvis om enheten har följt personen en längre tid och utfört flera utredningar
- Resursbrist på egna enheten – Använd denna variabel Exempelvis om utredning tar lång tid på grund av långa väntetider på den egna enheten till specifika yrkeskategorier
- Utdragna väntetider för undersökningar – Använd denna variabel Exempelvis om det tar lång tid för patienten att få tid för olika undersökningar som röntgen, LP osv.
-
Hur tar vi bort en person från enhetens lista?
När vi inte skulle fortsätta följa en person på den gamla plattformen skulle vi antingen välja uppföljande vårdenhet eller "Primärvårdsenhet utanför SveDem". Vi skulle också skriva in när en person avlidit. Vart hittar jag de funktionerna på den nya plattformen?
Svar: På den nya plattformen kan flera enheter registrera på samma person samtidigt. Det gör att man inte ska fylla i uppföljande vårdenhet om man inte ska fortsätta göra uppföljningar på en person. Man behöver heller inte fylla i att en person har avlidit.
För att sluta följa en person, oavsett anledning, gör du enligt följande:
1. Klicka på personens namn. Du kommer då fram till personsidan
2. I det ljusgröna fältet där personens namn och personnummer står finn en fält till höger med texten "Jag vill följa XXX XXX i listan för kommande uppföljningar".
3. Klicka på knappen så att den blir ljusgrå. Personen har nu försvunnit från enhetens lista.
-
Hur ofta uppdateras rapporterna
SveDems online-rapporter uppdateras dagligen, så ni får alltid tillgång till färska data för er enhet.
-
Hemsidan ser annorlunda ut, hur ska jag göra för att se den på det "vanliga" sättet?
Svar: Du har troligen fått upp sidan i mobilversion. Så ser den ut om du tittar i mobiltelefon eller på läsplatta. Om du använder en vanlig dator och vill se den vanliga sidan kan du zooma ner din sida, tex genom att gå via Verktyg via din webbläsare (ett kugghjul eller liknande) och välj Zooma. Zooma ner till 75% så ser sidan ut som vanligt.
-
Min enhet har bytt ägare, påverkar det vårt avtal med SveDem?
Svar: Om din enhet är privatdriven och har bytt ägare, så behöver vi ett nytt avtal med den nya vårdgivaren. Avtal hittar ni på hemsidan, under Anslutning > Avtal. Sänd in avtalet i två ex underskrivet av verksamhetschefen.
-
Jag kan inte logga in i SveDem längre.
Om du får ett felmeddelande angående säker inloggning kan det bero på att du saknar behörighet på ditt E-tjänstekort eller att ni saknar rätt programvara för Net-ID. Du kan testa ditt kort genom att på hemsidan välja Anslutning > E-tjänstekort > klicka på "testsida". Om du inte kommer in på den sidan beror det sannolikt på att du saknar Net-ID programvara.
-
Vad ska jag göra om det inte går att skriva ut rapporter?
Jag har försökt att skriva ut rapporter från SveDem men får bara ut den första delen. Vad ska jag göra?
Om det inte fungerar att skriva ut rapporter beror det troligen på inställningarna i er webläsare. Kontakta er lokala IT-support för rätt inställning.
-
Vem lägger upp fler användare på min enhet?
Hur ordnar vi med ytterligare en registrerare här på enheten?
Svar: På varje enhet finns det en Administratör och/eller Lokal koordinator, som kan lägga in nya användare på enheten. Logga in och välj Administration – Sök & lägg till användare. Läs på hemsidan under Verktyg – Manualer och formulär – Manual administrera användare.