• Planerat systemunderhåll

Söndag 12:e maj 17:00 till 21:00 sker underhåll av databaser.
    Detta kan leda till förlängda svarstider i kvalitetsregister och studier.

Manualen för att skatta skörhet finns nu under RiksHIA ---> Manualer (direktlänk här)

LDL - fastande eller ej?

Fastande eller icke fastande provtagning av LDL-kolesterol?

LDL-kolesterol kan analyseras med patienten fastande eller icke fastande enligt en bred internationell konsensus (EAS/ESC), oberoende av analysmetod. Icke-fastande analyser kan ibland leda till ett kliniskt oftast negligerbart ökat värde av triglycerider. LDL-kolesterol påverkas endast i begränsad omfattning. Bakgrunden till detta är att bl a studier av riskskattning från flera stora populationsbaserade studier har baserats på analyser av icke fastande LDL-kolesterol med minst lika god precision för hjärtkärlhändelser som vid användandet av analyser av fastande LDL-kolesterol. Om patientens fasteblodsocker ska analyseras samtidigt kommer provet per automatik att vara fastande.

Provtagning av LDL-kolesterol i SWEDEHEART

För LDL-kolesterol som registreras i SWEDEHEART (avser både SEPHIA och RiksHIA) kan LDL-kolesterol tas fastande eller icke fastande i enlighet med det lokala laboratoriets riktlinjer.

Samarbetspartners

Socialstyrelsen