• UCR förenar akademisk, klinisk och teknisk kompetens i en komplett forskningsstruktur

Vi är Sveriges ledande kliniska akademiska forskningsorganisation (ARO) som på uppdrag från såväl akademi som industri genomför och hanterar alla aspekter av klinisk forskning under ett och samma tak. Vi erbjuder service för genomförande av kliniska studier, observationsstudier, biostatistik och kvalitetsuppföljning inom hälso- och sjukvård.

Vår verksamhetsidé är att förbättra och underlätta klinisk forskning och kvalitetsuppföljning genom att förena akademisk, klinisk och teknisk expertis i en komplett forskningsinfrastruktur. Våra medarbetare har den erfarenhet och kompetens som krävs för att utföra såväl små som stora komplexa uppdrag.

UCR är det största av Sveriges sex Nationella kvalitetsregistercentra. Vårt primära mål är att utveckla och ge support till de nationellaoch lokala register som vi förvaltar. Vi är även involverade i utveckling av forskningsregister samt registerbaserade randomiserade studier (R-RCT) där UCR är erkänt världsledande.

Vi är stolta över att vårt arbete har bidragit till förbättrad hälsa hos människor över hela världen och vi arbetar för att fortsätta att utveckla medicinsk kunskap och hälsa genom forskning och kvalitetsuppföljning.

Våra tjänster anpassas alltid efter just ert behov. Kontaktar ni oss tidigt i processen ger det oss de bästa förutsättningarna för att hjälpa er på bästa sätt.

Läs mer om UCRs tjänster

Vårt team

Kompetenta, Engagerade, Professionella

Våra medarbetare har den erfarenhet och kompetens  som krävs för att genomföra kliniska forskningsuppdrag,  observationsstudier, biostatistik och kvalitetsuppföljning  inom hälso- och sjukvård.

UCR består idag av ca 140 medarbetare som tillsammans har en bred  kompetens inom området medicinsk klinisk forskning och  kvalitetsregisterutveckling.

Vi är projektledare, kliniska projektledare (CPM),

CRA/monitorer, publication manager, medical writer, datamanagers,  biostatistiker, systemutvecklare, systemarkitekter, projektledare, UX-designers och kvalitetssamordnare.

UCRs ledning

Maria Eriksson Svensson