Att stärka interaktionerna inom translationell medicin.

Så lydde underrubriken för dagens konferens organiserad av UCR och SciLifeLabs Läkemedelsutvecklingsplattform. Ett 130-tal personer anslöt till konferensen i Universitetshuset i Uppsala för att diskutera läkemedelsutveckling och vägen fram till att ett läkemedel kan nå patienter.

På talarlistan fanns en rad talare som beskrev de egna erfarenheterna av läkemedelsutveckling. Bland dessa Angelica Loskog (Uppsala universitet), Kristoffer Hellstrand (Göteborgs universitet), Samuel Svensson (NEOGAP) och Sarah Tabrizi (University College London).

Talade gjorde också Maria Eriksson Svensson (UCR), Kristian Sandberg (SciLifeLab DDD) och Gunilla Andrew-Nielsen (Läkemedelsverket), som beskrev de stöd som tillhandahålls från respektive organisation - för läkemedelsutvecklingsprojekt.

Konferensen avslutades med en uppskattad "Meet-the-experts"-session där deltagarna kunde möta expertis från såväl arrangörsorganisationerna, men också från RISE, Testa Center, Uppsala University Innovation, SweDeliver, CCRM Nordic, ATMP-Center Uppsala, UU Samverkan , Uppsala Preclinical Cancer Treatment Center, NorthX Biologics och Precisionsmedicinskt Centrum i Uppsala.

collage 2