UCR är Sveriges ledande kliniska akademisk forskningscenter

Vi är stolta över att vårt arbete har bidragit till förbättrad hälsa hos människor över hela världen och vi arbetar för att fortsätta att utveckla medicinsk kunskap och hälsa genom forskning och kvalitetsuppföljning.

Vår verksamhetsidé är att förbättra och underlätta klinisk forskning och kvalitetsuppföljning.

Sedan starten som forskningscentrum inom Uppsala universitet och Uppsala Universitetssjukhuset 2001 har vi på UCR etablerat en komplett forskningsinfrastruktur och erbjuder akademisk, klinisk, teknisk och legal expertis.

UCR har den kompetens och teknik som behövs för att omvandla innovativa idéer till translationella forskningsprojekt, kliniska prövningar, observationsstudier och registerbaserade förbättringsprojekt

UCR är det största av Sveriges sex Nationella kvalitetsregistercentrum. Vi utvecklar och stödjer nationella och lokala kvalitetsregister, och erbjuder registerrelaterad kompetens och teknik även till internationella intressenter.

Vi jobbar inom ett stort nätverk av akademiska forskare och experter och vi samarbetar med många läkemedelsföretag.

Sedan starten 2001 har forskningsinitiativ och studier i samarbete med UCR resulterat i publikationer i välrenommerade medicinska tidskrifter, däribland The New England Journal of Medicine, The Journal of American Medical Association och The Lancet.

Kontaktar ni oss tidigt i processen ger det oss de bästa förutsättningarna för att hjälpa er på bästa sätt.

Vid frågor eller om du vill veta mer,  fyll i vårt kontaktformulär HÄR