Varje år bjuder universitetet in de nya Nobelpristagarna på besök. Under besöket ger pristagarna öppna föreläsningar där de berättar om sina upptäckter och forskning. Nobelföreläsningarna sker i december varje år och är öppna för allmänheten.

Föreläsningarna kan följas på plats eller ses via streaming. Mer information om evenemanget, tider och länkar hittar du under respektive länk nedan.

12 december: Nobelpristagare i filosofiskt samtal om forskningens förutsättningar med Nobelpristagarna i fysik 2020 Andrea Ghez och Reinhard Genzel samt Nobelpristagare i kemi 2021 David McMillan.

13 december: Nobelföreläsning i kemi och medicin med årets pristagare i kemi Carolyn Bertozzi samt årets pristagare i medicin Svante Pääbo.

13 december: Nobelföreläsning i fysik Med årets pristagare i fysik John F. Clauser.

14 december: Nobelföreläsning med 2022-års fredspristagare Sasha Romatsova.

Se nyheten på Uppsala Universitet HÄR