-
Problem med E-kort som inte fungerar efter byte till ett nytt
Det HSA ID som hittades i certifikatet på ditt smarta kort kunde inte läsas ut så att de överensstämmer med den givna specifikationen uppställd av Carelink. Var vänlig kontakta UCR och meddela felet (
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. ). Du kommer dess värre inte komma in i systemet innan problemet är åtgärdat.”Om detta du får felmeddelande så prova med följande:
- Sätt i kortet igen och klicka på kortinloggning
- Då kommer ditt ”Certifikat” upp
- Här skall ditt HSA-ID börja med SE…
- Om det ej gör det, klicka på ”fler alternativ”
- Leta upp det som börjar med SE och klicka på det
- Logga in som vanligt med din sexsiffriga kod
- Nu skall det fungera!
Om det ej fungerar så hör av er till någon av oss monitorer eller skicka ett driftärende så hjälper vi er (
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. ) -
Hur vet jag vilket mitt HSAID är?
Börja med att stoppa in ditt SITHS kort i kortläsaren kopplad till din dator. Notera att det kan ta tid för mjukvaran som hanterar
e- tjänstekort att läsa in informationen.Skriv sedan in https://test.siths.se i din webbläsare. Följ eventuella instruktioner. Under kolumnen HSA-ID (PRN) hittar du till HSA-ID. Ditt HSA-ID är den sifferserie som börjar med SE följt av en rad siffror.
-
Söka personnummer i RiksSvikt
I Excel-rapporten och i hela registret används patientID, pnrXXXXXXXXX. Enligt GDPR och andra datalagar ska personnummer användas försiktigt.
Om du önskar ta reda på vilken patient som patientID står för måste du vara inloggad i RiksSvikt och välja verktyg i listen.
Välj sedan Sök patient via PatientID, för att förenkla kan du kopiera (ctrl och c) patientID och klistra in (ctrl och v) det.
Då kommer det en dialogruta upp som visar namn och personnummer och där ifrån kan du komma till patientens registreringar i RiksSvikt.
-
Ikonen för hjälptexter visas inte för mig. Vad gör jag?
Detta problem uppstår när webbläsaren är låst så att den inte hämtar webbfonter.
IT-avdelningen på din enhet kan lägga till adressen "https://rikssvikt.kvalitetsregister.se" till Trusted Sites-inställningarna som körs på maskinerna. Då kommer ikonerna/hjälptexterna visas.Det bästa är om de lägger till adressen kvalitetsregister.se. Detta problem har även noterats i NRS registret som också har lyft plattformen på UCR så sannolikt kommer det även att gälla övriga register (Swedeheart osv) när de har lyft sin plattform men som sagt för att få hjälptexterna att visas i RiksSvikt räcker det med att lägga till adressen "https://rikssvikt.kvalitetsregister.se".
-
Vad är tidigt återbesök?
Tidigt återbesök är ett mottagningsbesök hos hjärtsviktssköterska eller läkare inom 6 veckor från index. De nationella riktlinjerna förespråkar att ett tidigt återbesök görs efter ett vårdtillfälle för hjärtsvikt, för att minska risken för återinskrivning inom trettio dagar.
-
Finns det lathund för nya RiksSvikt?
På RiksSvikts hemsida under kliniker/manualer finns ett dokument med definitioner, där finns alla variabler beskrivna och tankarna kring processregistrering.
Det finns två inspelade Webbinarium att titta på om nya RiksSvikt, länkarna finns också på hemsidan.
Under sommaren kommer det komma nya instruktionsfilmer, de hittar du under fliken för support på hemsidan.
-
Var finns alla tidigare registreringar?
Alla tidigare basregistreringar har flyttats till nuvarande RiksSvikt och då blivit index, övriga registreringar finns kvar i den gamla databasen.
Alla registreringar som är gjorda i RiksSvikt någonsin finns i en databas och används vid forskning.
-
Behöver jag index registrera alla patienter?
Nej, alla tidigare basregistreringar från gamla RiksSvikt har flyttats över till nuvarande RiksSvikt och är då Index. Utifrån Index räknar systemet ut vilken typ av registrering det blir när du anger ett datum.
-
Var hittar jag ej klarmarkerade registreringar?
Högst upp till höger på första sidan i RiksSvikt finns en att-göra-lista, listan visar maximalt fyra personer. Inga personnummer visas, för persondatasäkerheten. För att se alla ärenden får du följa länken visa hela listan, där syns ett patientid som du kan klicka på för att se om det är den person du vill arbeta vidare med.
-
Jag har registrerat fel - hur rättar jag det?
Om du har valt Index slutenvård och det är ett mottagningsbesök (öppenvård), så måste alla klarmarkerade flikar låsas ut, så att de blir ljusblå i stället för mörkblå, då är det möjligt att radera hela besöket. Det är möjligt att skriva ut varje flik om du vill veta vad som var registrerat, oftast så går det om du trycker ctrl och p för print.
Tyvärr så måste du sedan registrera om allt igen och då välja rätt öppenvård vid starten.
-
Var hittar jag breven - listan för uppföljningsenkäterna?
Nya RiksSvikt har inte någon komihåg lista för att skicka ut ett års enkäter. Med nya processregistreringen är det bara möjligt att göra en registrering per år efter index och uppföljningsbesöket. Det innebär att personer som följs upp på enheter som registrerar i RiksSvikt kommer att göra en registrering på mottagningen som blir årsuppföljning och då är det inte möjligt att registrera ytterligare en gång för en enkätuppföljning.
De som ska följas upp på enheter som inte använder RiksSvikt eller om personen inte har någon uppföljning alls planerad, bör sättas upp på en väntelista i det egna journalsystemet för att kunna skicka ut en enkät eller ha en telefonuppföljning ett år efter indexregistreringen. Enkät hittas under fliken klinik/formulär och mallar.
-
Utplåning, Registerutdrag och Åtkomst av data
Om en patient uttrycker önskemål om utträde ur registret, registerutdrag eller uppgift om vilka som har haft åtkomst till registrerad information skall ansökan för respektive ärende fyllas i och skickas in. Blanketter finns att ladda ner från www.rikssvikt.se
-
Vad kostar det att registrera i RiksSvikt?
Det kostar ingenting att ansluta sig och börja registrera i RiksSvikt. Till anmälan
-
När ska jag registrera i RiksSvikt?
RiksSvikts processregistrering innebär en första registrering (INDEX) vid första vårdtillfället för hjärtsvikt. Indexregistreringen kan göras på en vårdavdelning (slutenvård) eller på en mottagning på sjukhus eller i primärvård (öppenvård).
Uppföljningsbesök är nästa registrering och den görs i öppenvård, när personen med hjärtsvikt är optimalt behandlad för hjärtsvikt. Registreringen kan göras mellan 6 veckor till 6 månader från indexdatumet.
Årsuppföljning är nästa registrering, det kan göras som mottagningsbesök i öppenvård, telefonkontakt eller enkät. Hjärtsvikt är ett kroniskt tillstånd som RiksSvikt önskar följa med årsuppföljningar och systemet räknar ut vilken årsuppföljning i ordningen det blir, alltid med index som utgångsdatum.
Första året i RiksSvikt blir det tre registreringar, Index, Uppföljning och Årsuppföljning, därefter är det bara möjligt att göra Årsuppföljningar i RiksSvikt, dvs en registrering per kalenderår.
I slutenvården är det bara Indextillfället som kan registreras, vilket innebär om en patient någon gång tidigare blivit registrerad i RiksSvikt så är det inte möjligt just nu att göra en ny registrering i slutenvården.