Det finns över hundra nationella kvalitetsregister i Sverige. Dessa innehåller uppgifter om processer, diagnoser och eller behandlingar inom hälso- och sjukvården.

Nationella kvalitetsregister används i strategiskt kvalitets- och utvecklingsarbete samt i ledning, styrning och forskning inom hälso- och sjukvården, därför är det av stor vikt att data från dessa kvalitetsregister håller en god kvalitet.

Denna handbok har tagits fram för att stödja arbetet med att kvalitetssäkra kvalitetsregistrens data, oavsett registrets inriktning. Den riktar sig både till er som planerar att starta ett kvalitetsregister och till er som arbetar i ett befintligt kvalitetsregister. Att kvalitetssäkra ett kvalitetsregister innebär att granska och kontinuerligt utvärdera registret utifrån flera olika aspekter, såsom patienturval, behörig personal, registrering, dataöverföring samt datalagring.

Målgruppen för kvalitetssäkringshandboken är alla som är involverade i arbete med Nationella kvalitetsregister och därmed också i arbetet med att säkerställa så hög och heltäckande kvalitet på registrets data som möjligt. Kvalitetssäkringshandboken har tagits fram på uppdrag av Registercentrumorganisationer i samverkan (RCO-SAM). Den har sammanställts av medarbetare på landets registercentra för nationella kvalitetsregister och cancerregister, registerhållare för nationella kvalitetsregister samt medarbetare på Socialstyrelsen.

Kvalitetssäkringshandboken har godkänts av den nationella arbetsgruppen kvalitetsregister för publicering och spridning.

Kvalitetssäkringshandbok