Behovet att kunna registrera direkt från vårddokumentationen till kvalitetsregister är stort och känt sedan länge. RiksSvikt har arbetat aktivt tillsammans med SKR för att möjliggöra en lösning på detta behov. Lösningen har varit i drift sedan 2021.

 Mer info om automatisk registrering

Redan 2013 testades lösningen på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Tekniken bygger på nationella gemensamma tjänstekontrakt och en redan befintlig hantering för överföring av journaluppgifter. Ett första mål var en förenklad hantering i samband med registrering till kvalitetsregistret genom att journaluppgifter i mesta möjliga mån skall finnas förifyllda i webbformuläret. Till en början var det ett begränsat antal uppgifter, som mest 22 variabler, som hämtades från journalunderlagen. Därefter pågick arbete med att bygga upp användning av tjänstekontrakt för läsning av journaldata. För RiksSvikt innebär detta att merparten av registrets frågevariabler nu är möjliga att efterfråga från journalsystemen. Lösningen togs fram under ett programarbete hos SKR / Nationella kvalitetsregister och görs successivt tillgänglig över hela landet. Tekniken innebär användning av Ineras Nationella tjänsteplattform, NTjP, och en central funktion som kallas Nationell kvalitetsregisterrapport, NKRR, som ställer samman underlag för registrering. Lösningen är generell och kommer komma alla nationella kvalitetsregister till del.

Önskas mer information om projektet kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Vi använder cookies
Cookies gör att denna webbplats fungerar korrekt. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies.