Alla vårdgivande enheter som utreder eller följer upp personer med kognitiv sjukdom/demenssjukdom kan ansluta sig till SveDem. Det gäller vårdgivare från såväl regioner, kommuner som privata vårdföretag.
För anslutning krävs ett avtal mellan din enhet och SveDem. Inom specialist- och primärvården skriver verksamhetschefen på varje enhet avtalet med SveDem. I avtalet anger man en lokalt ansvarig administratör/kontaktperson som i sin tur kan lägga upp lokala användare på enheten.
Kommuner skriver ett övergripande avtal för enheter som drivs i kommunal regi och bifogar uppgifter på enheter man önskar ansluta. I Stockholm skriver varje stadsdel ett eget avtal. Inom kommunal verksamhet utses en kommunalt ansvarig administratör/kontaktperson som ansvarar för inloggningar för personer inom kommunens samtliga verksamheter. Ofta är det en fördel om den administrativt ansvariga administratören har någon form av övergripande tjänst inom kommunen, såsom MAS, demenssköterska eller liknande. Den kommunalt ansvariga administratören kan lägga upp lokala koordinatorer på varje SÄBO och de i sin tur lägga upp lokala användare på enheten. Kommuner kan även ansluta enheter för hemsjukvård med omsorgsinsatser (HEMO).
Privat vårdgivare som arbetar på uppdrag åt en kommun skriver ett avtal per verksamhet inom respektive kommun och utser en egen kommunalt ansvarig administratör/kontaktperson som ansvarar för inloggningar för personer i den egna verksamheten...
Särskilda boenden kan anslutas som en enhet, men finns det flera avdelningar på boendet är det att föredra att lägga upp varje avdelning som egna enheter. Det har betydelse för redovisningen av statistiken på enhetsnivå.
Om en kommun redan har ett avtal går det bra att skicka in en lista på enheter man vill lägga till.
Länk till lista enheter
I SveDem krävs E-tjänstekort (SITHS-kort) för att inloggningen skall vara säker. Du kan läsa mer i följande länk.