Resultat

Resultat

I inloggat läge finns tre olika resultatrapporter på enhetsnivå. För att få åtkomst till dessa krävs att man tilldelas behörighet till enheten. I SveDem loggar du in med SITHS-kort för säker inloggning. Kontakta din kommunalt eller lokalt ansvariga administratör för att erhålla behörighet.

På denna sida hittar du den publika resultatrapporten, som ger information om antalet grund- och uppföljningsregistreringar samt några av de viktigaste kvalitetsindikatorerna på de anslutna enheterna. Här kan man följa alla kvalitetsindikatorer på länsnivå i figurerna. Antalet grund- och uppföljningsregistreringar finns även på enhetsnivå för specialist- och primärvård samt HEMO, samt på särskilt boendenivå i Excelfilerna under figurerna. Resultatet i den publika resultatrapporten är öppen för alla.

Varje år sammanställer vi resultat för riket och jämförelser mellan regioner och kommuner i en årsrapport. Länk till årsrapporter.

 

Publika Rapporter SveDemTill SveDems publika rapporter.

För dig med kognitiv sjukdom/demenssjukdom

SveDem är ett nationellt kvalitetsregister som används av vårdcentraler, kognitiva mottagningar/minnesmottagningar, hemsjukvård samt särskilda boenden. Syftet är att utveckla och förbättra utredning, behandling, uppföljning och omvårdnad för personer som har en kognitiv sjukdom/demenssjukdom. SveDem bidrar till en mer likvärdig och bättre vård och omsorg inom området kognitiv sjukdom/demenssjukdom i Sverige.

Genom att vårdenheten lämnar uppgifter om din utredning, diagnos, vård, omvårdnad och behandling är du med och utvecklar och förbättrar vård och omsorg för personer med kognitiv sjukdom/demenssjukdom. Ju fler som deltar, desto säkrare blir resultaten.

Det är vård- och omsorgspersonalen som registrerar dina uppgifter i SveDem. Uppgifterna skyddas i lag med samma skydd som uppgifter i patientjournalen. Data i registret sammanställs och presenteras endast på gruppnivå, vilket innebär att det inte går att identifiera enskilda individer i databas och resultatrapporter. När dina uppgifter inte längre behövs kommer de att tas bort ur registret. För varje nationellt kvalitetsregister finns det en centralt personuppgiftsansvarig myndighet. För SveDem är det styrelsen för Karolinska Universitetssjukhuset.

Du har rätt att få information om vilka uppgifter som lagrats om dig en gång per år, utan kostnad. Begäran skall ske skriftligt med blanketten nedan:  
Blankett för begäran om registerutdrag.

Du har även rätt att begära att alla uppgifter som finns lagrade om dig tas bort. Det ska också ske skriftligt med blanketten nedan:
Blankett för begäran om utträde.

Mer detaljerad information om vad ditt deltagande i SveDem innebär hittar du här:
Patientinformation SveDem

Det finns även information om deltagande i nationellt kvalitetsregister på Nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvårds webbsida Patient i kvalitetsregister | Kunskapsstyrning vård | SKR

Om du inte vill att dina uppgifter skall registreras i SveDem meddelar du din vårdgivare.

Anslutning/behörighet

Alla vårdgivande enheter som utreder eller följer upp personer med kognitiv sjukdom/demenssjukdom kan ansluta sig till SveDem. Det gäller vårdgivare från såväl regioner, kommuner som privata vårdföretag. För anslutning krävs ett avtal mellan din enhet och SveDem.

För specialist- och primärvård skriver verksamhetschefen på varje enhet avtalet med SveDem. I avtalet anger man en lokalt ansvarig administratör/kontaktperson som i sin tur kan lägga upp lokala användare på enheten. Som kontaktperson är man också den som får all information från SveDem och ansvarar för att sprida den vidare till övrig personal.

Kommuner skriver ett övergripande avtal för enheter som drivs i kommunal regi och bifogar en lista på de enheter man önskar ansluta. En person som är behörig att teckna avtal för kommunens räkning kan underteckna. I Stockholm skriver varje stadsdel ett eget avtal.

Inom kommunal verksamhet utses en kommunalt ansvarig administratör/kontaktperson som ansvarar för inloggningar för personer inom kommunens samtliga verksamheter, särskilda boenden och hemsjukvård med omsorgsinsatser. Den kommunalt ansvariga administratören kan lägga upp lokala koordinatorer på varje SÄBO och lokal koordinator kan i sin tur lägga upp lokala användare på enheten. Kommuner kan även ansluta enheter för hemsjukvård med omsorgsinsatser (HEMO). Ofta är det en fördel om den kommunalt ansvariga administratören har någon form av övergripande tjänst inom kommunen, såsom MAS, demenssköterska eller liknande. Den kommunalt ansvariga administratören/kontaktpersonen ansvar för att vidarebefordra information från SveDem till övrig personal inom kommunen.

Privat vårdgivare som arbetar på uppdrag åt en kommun skriver ett avtal per verksamhet inom respektive kommun och utser en egen kommunalt ansvarig administratör/kontaktperson som ansvarar för inloggningar för personer i den egna verksamheten.

Särskilda boenden kan anslutas som en enhet, men finns det flera avdelningar på boendet är det att föredra att lägga upp varje avdelning som egna enheter, så att man kan se sin egna avdelnings resultat.

Det är fördelaktigt att lägga upp kommunens samtliga enheter direkt, även om det naturligtvis går att lägga till enheter i efterhand. Om en kommun redan har ett avtal går det bra att den kommunalt ansvariga administratören skickar in en lista på enheter man vill lägga till. 

I SveDem krävs E-tjänstekort (SITHS-kort) för att inloggningen skall vara säker.

För dig som användare

För dig som användare av SveDem finns filmer, manualer, mallar och hjälptextdokument till stöd för registrering och användning av resultatrapporter. SveDem erbjuder även introduktionswebbinarier för respektive enhetstyp där vi visar hur en registrering går till och går igenom de olika resultatrapporterna. Här finns även en utbildningsmiljö, där man kan prova att göra registreringar med påhittade personnummer. Utbildningsmiljön ser ut precis som ett registreringsformulär i SveDem.

Länk till filmer

Länk till manualer

Länk till mallar och hjälptexter

Länk till utbildningsmiljön

SveDem ska vara till stöd för varje enhet som använder registret och vi utvecklar och uppdaterar regelbundet innehåll och resultatrapporter. Dels följer vi och anpassar SveDem till nationella riktlinjer och vårdförlopp, men varje användare är välkommen att höra av sig till oss med förslag som skulle kunna göra SveDem bättre, antingen genom att ringa eller mejla oss med frågor och förslag. Det kan till exempel handla om en hjälptext som skulle kunna förtydligas eller en viktig variabel som skulle behöva finnas, eller något oviktigt som borde tas bort. Alla önskningar kan inte tillgodoses, men alla kommer att tas i beaktande. Här finns en förslagslåda. Länk till förslagslåda.

SveDem i Stjärnmärkt

logo stjarnmarkt

 

SveDem – en del av utbildningsmodellen Stjärnmärkt

Stjärnmärkt är en utbildningsmodell framtagen av Svenskt Demenscentrum. Den vänder sig till verksamheter inom äldreomsorgen och bygger på fyra utbildningssteg. Svenskt Demenscentrum utbildar stjärninstruktörer, som i sin tur utbildar personalen på sina arbetsplatser enligt Stjärnmärkts fyra steg. Syftet är att öka kunskapen om demenssjukdomar och förbättra vård och omsorg för personer med demenssjukdom. Mer information hittar ni här: Om Stjärnmärkt.

För att en verksamhet ska bli Stjärnmärkt krävs det att den är ansluten till och registrerar i kvalitetsregistret SveDem.

 

SveDems roll vid Stjärnmärkning

Genom att registrera i SveDem får enheten ett konkret metod för att mäta och följa upp utbildningssatsningen. Eftersom både Stjärnmärkt och SveDem utgår från Socialstyrelsens nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom, blir det enkelt att koppla samman teori och praktik. Med hjälp av SveDems resultatrapporter kan verksamheten få en tydlig bild över vad de gör bra i relation till utbildningens innehåll – och vad som kan förbättras.

För att ett särskilt boende ska kunna bli, eller fortsätta vara, Stjärnmärkt, måste det vara anslutet till och registrera regelbundet i SveDem.

 

Ska ni Stjärnmärka ert särskilda boende?

Så här gör ni:

  1. Kontrollera om er enhet redan är ansluten till SveDem. Om ni är osäkra – kontakta SveDems kansli så hjälper vi er att ta reda på det.
  2. Skriv avtal med SveDem. Alla verksamheter – kommunala såväl som privata – behöver teckna ett eget avtal med SveDem. Mer information om anslutning hittar ni här: Anslutning/behörighet - SveDem.
  3. Börja registrera i SveDem Det är en fördel att börja registrera så tidigt som möjligt. Då får ni en tydlig utgångspunkt (baseline) och kan följa hur utbildningssatsningen Stjärnmärkt påverkar vården och omsorgen över tid.

 

Med SveDem kan ni:

  • se era resultat i resultatrapporter och jämföra resultatet över tid
  • identifiera förbättringsområden kopplade till Stjärnmärkningens innehåll
  • arbeta systematiskt med förbättring enligt nationella riktlinjer och målnivåer

 

Vill ni veta mer eller få hjälp?

I avsnittet För dig som användare hittar ni all information ni behöver för att komma igång med SveDem. Där finns information om hur ni ansluter er, mallar och manualer för registrering, filmer och broschyrer om SveDem och om våra resultatrapporter.

 Vi erbjuder:

  • informationsträffar
  • introduktionswebbinarier
  • stöd i uppstart och förbättringsarbete
  • vägledning kring hur ni tolkar och använder era resultat

Om ni önskar mer stöd är ni välkomna att kontakta SveDems kansli. Ni når oss på telefon: 08-123 897 83 eller e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Vi använder cookies
Cookies gör att denna webbplats fungerar korrekt. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies.