Nyhetsbrev v 35, 2020

Vi har fortsatt 25 kliniker som kan rekrytera i studien och i slutet av förra veckan hade 1104 patienter inkluderats. Studiens 1000:e patient togs in den 6 juni av Solna/Huddinge!

Vi hade en nedgång i rekryteringen denna sommar jämfört med förra och det beror troligen till stor del på pandemin. Vi hoppas på att det ska lätta för sjukvården under hösten och att fler sjukvårdsregioner ska öppna för rekrytering i studier.

Vi har bland annat fått följande positiva information från Akademiska sjukhuset, som har haft restriktioner för rekrytering sedan den 23 mars: ”Eftersom situationen med Covid påtagligt förbättrats under senaste månaden har belastningen på vården reducerats i motsvarande grad. Sjukhuset upphäver därför restriktionerna för kliniska studier där patienter ingår från och med måndag 17 augusti.”

Rekrytering per månad v34 2020 08 23  Rekryteringstabell v34 2020 08 23

Uppdaterade studiedokument

Håll utkik i mailen för i dagarna kommer ett utskick med information om uppdaterade dokument. Det är då viktigt att samtliga kliniker omgående byter ut obsoleta dokument och uppdaterar sina prövarpärmar enligt instruktionerna.

Återkoppla till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. när ni har uppdaterat prövarpärmen! Dokumenten kommer att finnas på hemsidan: https://www.ucr.uu.se/abcafstudy/studiedokument

Förändringar i studieteamet

Nu till hösten hälsar vi Lotta Erixon och Cristina Alm välkomna till ABC AF-teamet! Lotta kommer ta över Matildas roll som projektkoordinator för lab och Cristina kommer att arbeta med Frida som monitor i studien. Deras kontaktdetaljer finner ni nedan.

Svar på många vanliga praktiska frågor hittas på www.abcafstudy.se. Där kan man också läsa nyhetsbrev och ladda ner den senaste versionen av användarmanualen.

Hälsningar,

Isabelle Lilja