Månadsbrev februari 2023

Vi fortsätter med om- och nystartmöten och dessutom ser vi fram emot att den globala megastudien OCEANIC AF startar i Sverige under februari.

OCEANIC AF utvärderar den nya blodförtunnaren asundexian, som hämmar koagulations-faktorn XIa, och förhoppningsvis är både säkrare och effektivare än de NOAK som ges som strokeprofylax idag. Flera ABC AF-centra är med i båda studierna och vi har fått frågor som vi ger svar på längre ned i brevet (alla frågor och svar finns på www.abcafstudy.se).

Någon kanske undrar om det nu blir konkurrens om flimmerpatienterna. Vi ställde den frågan till vår mest framgångsrika ABC AF-prövare Anna Björkenheim i Örebro, som rekryterat över 500 patienter i ABC AF, och Anna är dessutom nationell koordinator i OCEANIC AF.

"Jag förutser inga svårigheter att hitta tillräckligt många patienter till bägge studierna. Jag förväntar mig närmast samma synergieffekt som vi ser vid inklusion av patienter med akut koronart syndrom i olika studier".

Vi kan tillägga att biomarkörerna som används i ABC AF planeras att analyseras i efterhand i OCEANIC AF, så OCEANIC AF kommer kunna dra nytta av lärdomarna från ABC AF.

Totalt har vi nu 3628 patienter i ABC AF-studien.

Topprekryterare i januari var Danderyd med imponerande 15 patienter! En stadig tvåa som nu tagit över 1:a platsen, suveränt Danderyd! Kort därefter ser vi storrekryterarna och två nya bubblare, Norrköping och Lund, jätteroligt att ha er tillbaka!!

Rekrytering jan 23

Save the date 14/2 kl.14.30-16.30

Startmöte för Göteborgs Hjärtmottagning. Är ni intresserade av en refresher i studien så är ni välkomna att höra av er till oss på adressen: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så skickar vi länken till zoom-mötet, vi delar upp mötet med fokus på protokoll och medicinsk bakgrund första delen av mötet och den andra timmen går vi igenom mer praktiska saker så som Auricula etc. det går givetvis bra att bara vara med på en del av mötet.

Några vanliga frågor och svar – många fler finns på www.abcafstudy.se

Fråga: Nu har OCEANIC AF-studien startat. Kan en patient som redan är med i ABC AF rekryteras till OCEANIC AF?

Svar: Nej, en patient som redan är med i ABC AF kan INTE rekryteras till OCEANIC AF som utvärderar blodförtunnande läkemedel. Studier med blodförtunnande läkemedel är ett av få exklusionskriterier i den redan pågående ABC AF-studien. Det gäller även om det är länge sedan patienten gick med i ABC AF.

Fråga: Mitt studiecentra är med i både ABC AF-studien och den nya OCEANIC AF-studien. Vilken patient passar bäst i vilken studie?

Svar: Patienten kan INTE vara med i båda studierna samtidigt (även om hen uppfyller kriterierna för båda studierna). Att välja studie bör alltid ske i samråd med patienten! Att tänka på i valet:

• Om patienten bara vill behandlas med redan godkända läkemedel och inte komma på något studie-återbesök, är exempel som talar för ABC AF-studien
  • Om patienten vill medverka i utvärdering av helt nytt blodförtunnande, komma på frekventa återbesök i studien eller behandlas patienten med Multaq, är exempel som talar för att rekrytera patienten i OCEANIC AF.

Vid frågor eller funderingar hör av er till /Users/chrbj562/Downloads/Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.">Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Svar på många vanliga praktisk frågor hittas på  www.abcafstudy.se.

feb 23

Varma hälsningar