Månadsbrev december 2021

Den mörka årstiden är här och kylan sveper in över Sverige, men det finns ljuspunkter i mörkret. Det är verkligen fint att majoriteten av ABC AF-studiens kliniker tagit in patienter under november månad, från Sundsvall längre norrut till flera duktiga kliniker i Skåne.Stort tack för ert fina arbete!

Längre ned i månadsbrevet hittar ni information om den senaste substudien som innovativt mäter flimmerbörda med hjälp av plåster-EKG. Nya substudier välkomnas alltid!

Vi är alltid tacksamma för den respons och kluriga frågor vi får från studiedeltagare och denna gång extra glada för detta spontanmejl från Carlos på Hjärthälsan i Linköping:

”ABC-AF studien lyser i min hjärna när jag ser patienter med flimmer och policyn hos mig är "no patient left behind" om de kan bli aktuella för studien :-) Studien är den smidigaste och minst krångliga jag varit med om under min karriär!! Vittnar om detta att jag ensam kan ta hand om alla moment och den är inte jobbig eller krånglig med den logistik jag följer. Det är därför ABC-AF är den enda studien jag tackat ja till. Eftersom jag ser över mitt eget schema har jag sedan en tid tillbaka lämnat och öronmärkt en ledig tid i min kalender varje vecka för eventuella ABC-patienter jag hittar i vardagen.Jättekul att vara med i studien och jag är mkt tacksam över all hjälp jag får!”

Totalt är det nu 2390 inkluderade patienter och 35 kliniker är aktiva i studien.

I figuren nedan visas patientinkludering för november månad, där 25 kliniker har rekryterat. Några vi gärna nämner är Lund Clemenstorget som har gjort ett fantastiskt ryck denna månad, likaså Linköping som även har passerat 100 inkluderade patienter, stort grattis! Roligt är också att Kalmar och Falun har kommit igång så bra i november. Örebro och Sala har verkligen kapplöpning i toppen, men denna månad var det Örebro som tog hem spurten! Undrar om härliga gänget i Sala kanske tar revansch i december?

Rekrytering 1 30 nov 2021

Sitespecifika möten

En tredjedel av aktiva site i ABC AF-studien har haft sitespecifika möten där vi tillsammans diskuterat lösningar som kan underlätta för patientrekrytering i studien. Vi fortsätter att boka möten, ibland via länk men vi bokar även gärna fysiska möten.

EKG-substudie

Inom kort startar en substudie inom ABC AF som kommer att undersöka deltagarnas hjärtrytm med långtids-EKG. Syftet med studien är bland annat att undersöka associationer mellan biomarkörer och flimmerbörda, associationer mellan livskvalitet och flimmerbörda, förekomst av andra relevanta arytmier och eventuell progress av flimmerbörda efter 12 månader. I substudien kommer kontinuerligt EKG att registreras under 14 dagar med hjälp av plåster-EKG. Dr Fereshteh Masoumi vid hjärtkliniken, Danderyds Sjukhus kommer att ha ansvar för substudien. Inledningsvis deltar klinikerna vid Danderyds Sjukhus, Uppsala och Örebro.

Klinikinformation

På hemsidan har vi har ny struktur för studiedokument. Ni hittar studiedokumenten som tidigare under https://www.ucr.uu.se/abcafstudy/studiedokument men vi har nu sorterat dokumenten i mappsystem så det ska vara lättare att hitta.

För mer info om studien vänligen besök: www.abcafstudy.se Där kan du bland annat hitta  vanliga frågor och svar, samt ladda ner den senaste versionen av användarmanualen.

Hälsningar,

Studieledningen