Månadsbrev april 2020

Hela samhället och framför allt sjukvården berörs just nu av covid-19, och det viktigaste är självklart patienternas och sjukvårdspersonalens hälsa.

ABC AF-studien under covid-19
Vi vet och respekterar att sjukvårdens huvudmän just nu rekommenderar fokus på vård och återhållsamhet med kliniska studier. UCR har därför redan stoppat rekrytering i de studier som kräver fysiska återbesök eller stora resurser inom akutsjukvård. Men vi har inte sett något skäl att stoppa ABC AF-studien, som är designad för att vara så enkel som möjligt i rutinsjukvård. Det går alltså fortfarande bra att rekrytera patienter som kommer på planerade besök eller är inneliggande, och det krävs inte några fysiska återbesök i huvudstudien som skulle kunna utsätta patienterna för smittorisk.

Biomarkör-substudien
Vi rekommenderar att högriskpatienter som deltar i biomarkör-substudien inte genomför 12-månadersbesöken för provtagning just nu. Vi avser att snarast skriva ett amendment till EPM för att möjliggöra att dessa besök genomförs upp till 24 månader efter randomisering.

Säkerhetskommittén har sammanträtt 25 mars
ABC AF-studiens säkerhetskommitté sammanträdde den 25 mars och granskade data från de första 782 randomiserade patienter varav 521 passerat visit 3. Vi är glada för deras rekommendation att studien kan fortsätta som planerat.

Sammanfattningsvis rullar studien på men vi har full förståelse för att det tidvis kommer att vara svårt eller t.o.m. omöjligt att rekrytera på vissa enheter. Just nu är t ex sjukhusen i Region Stockholm överbelastade, och på många sjukhus avbokas planerade besök. Men vi hoppas att ni kämpar på där så är möjligt! Det kan förhoppningsvis vara en liten ljusglimt i tillvaron att genom forskningen bidra till bättre vård för våra patienter även i framtiden.

Vi är tacksamma för alla som kämpar på trots covid-19 med rekryteringen i studien. Vid mars månads slut har 882 patienter rekryterats och 25 kliniker kan inkludera.
Vi välkomnar Lund, Cityheart och Norrköping som startades under mars, till studien!

Graf 2020 01 31    Tabell 2020 01 31

Nyheter på labfronten
Kliniker i Region Skåne kan nu analysera sina biomarkörer i Varberg, vilket är ett stort steg för studiens möjlighet att täcka hela landet.

Prestandaförbättring
Nu kan kliniker med många registreringar snabbare växla mellan olika vyer i registret.

Snödroppe 1 crop

Kalendarium
Webbaserade startmöten för kliniker, eller om man vill delta för att få mer information om studien. Möjliga startmöten kl 15:00-17:00 framöver är:
14 och 20 april samt 11, 14 och 18 maj.

Prövarmöte via Zoom kommer att ersätta det tidigare planerade mötet i samband med Kardiovaskulära vårmötet. Ny tid för mötet är kl 16-17:30 den 22 april 2020. Kontakta studieledningen om du inte har fått en inbjudan men vill delta på mötet.

Lunchmöten via Zoom där två läkare i styrgruppen för ABC AF-studien berättar om olika aspekter av studien. Tid ges även till att diskutera era erfarenheter och ge svar på eventuella frågor.
Mötena hålls varannan tisdag klockan 12:15-12:45, och nästa möte är 14 april.

För mer info om studien vänligen besök: www.abcafstudy.se. Där kan du bland annat hitta nyhetsbrev och ladda ner den senaste versionen av användarmanualen.

Hälsningar,
Studieledningen

Jonas Oldgren 2 Ziad Hijazi 2 isabelle Lina Gifting ny
Susanna Thörnqvist
Frida Lindqvist 2
Jonas Oldgren Ziad Hijazi Isabelle Lilja Lina Gifting Susanna Thörnqvist   Frida Lindqvist
Koordinerande prövare Bitr. koordinerande prövare   Projektledare            Projektledare, klinik   Projektledare, lab Monitor
0702-211243   018-611 29 18 072-141 35 62 072-201 76 56 076.768 88 30 072-212 89 07
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.   Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.