Månadsbrev september 2019

Patientrekrytering är ju oftast den största utmaningen i kliniska studier så vi i studieledningen frågade några deltagare om hur de har lyckats så bra:

“Vi upplever det enkelt att förklara studien för patienten och att de flesta patienter som tillfrågas tackar ja till studien. Det är enkelt att som läkare registrera själv i Auricula på datorn på mottagningsrummet under tiden patienten fyller i EQ-5D och AF-6. Vi är alla genuint intresserade av studiens resultat, framförallt hos patienter med CHA2DS2-VASc 0-1 poäng. Vi har också ett utmärkt samarbete med kemlab och det har aldrig varit några problem att få iväg proverna.” Anna Björkenheim, Örebro

“Jag personligen dammsuger patienter var än jag är (min egen mottagning, akuten, avdelningen). En del patienter inkluderas även via andra kollegors mottagning. Det som fungerar mycket bra hos oss är att när det hittas en lämplig patient så gör våra forskningssköterskor majoriteten av grovarbetet (ger patienten information på papper, ordnar effektivt med alla prover, registrerar i Auricula FF och har koll på uppföljningarna). Därför väldigt smidigt på så sätt.” Kaveh Azizi, Västerås

Tack till Anna och Kaveh för ert lysande jobb och för att ni delar med er av erfarenheter!

Patientrekrytering
Det är nu 14 kliniker som kan inkludera patienter. 367 patienter hade rekryterats den 30 september och under månaden blev Örebro först att nå 100 patienter, samtidigt som Sophiahemmet och Danderyd rekryterade starkt och båda har nu fler än 50 patienter.

Kum rek 2019 06 30            Antal pat per klinik 2019 08 31

Glöm inte att engagera fler medarbetare som kan rekrytera, till exempel ST-läkare. Om någon är intresserad av att delta i studien går det enkelt att maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så lägger vi till personen i AURICULA. Presentationen från uppstartsmötet finns på hemsidan där alla studiedokument ligger så ni kan själva gå igenom studieförfarandet med era medarbetare.

Klinikinformation och substudier
Den 27 september lämnade vi in ett amendment till EPM där hela 8 nya kliniker lades till (i Luleå, Umeå, Mölndal, Linköping, Norrköping, Motala och Växjö), och vi kompletterade med ansökan om en frivillig MR-substudie. Mer info kommer senare men ni kan redan kontakta studieledningen om ni är intresserade. Nya idéer på substudier välkomnas alltid!

Vi har också en pågående substudie - AF-6 - där man undersöker förmaksflimmerspecifika symptom i relation till biomarkörer. Vid visit 1 delas AF-6 formuläret ut, resterande formulär ombesörjs av ansvariga på kliniken i Örebro. Är din klinik intresserad av att delta i denna substudie så kontaktar ni studieledningen (Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.).

Laboratorieinformation
Nu är laboratoriet i Linköping redo för analys och biobankning, så framöver kan kliniker i Östergötland och Småland skicka analys- och biobanksprover dit.

Vanliga frågor och svar – många fler finns på www.abcafstudy.se
Fråga: Kan en patient som står på warfarin som strokeprofylax för förmaksflimmer tas med i studien?
Svar: Ja, det går utmärkt att ta med patienter som behandlas med warfarin, NOAK eller inte har någon OAK. Det viktiga är att patienten är lämplig/möjlig för alla NOAK, som kan bli aktuellt om patienten randomiseras till ABC-armen. I standardarmen kan läkaren tillsammans med patienten välja om det blir fortsatt warfarin eller byte till någon NOAK.

Fråga: Kan en patient med paroxysmalt förmaksflimmer som just nu har sinusrytm vara med i studien?
Svar: Ja, patienter med paroxysmalt, persisterande eller permanent förmaksflimmer kan vara med ABC AF-studien, oavsett den aktuella hjärtrytmen. Patienter som planeras för förmaksflimmerablation eller -kirurgi ska inte vara med i studien.

Det är bra att vi får många frågor! Titta gärna och ofta på alla svar på websidan.

Kalendarium
Webbaserade startmöten för kliniker eller om man vill delta för att få mer information om studien. Nästa inbokade tillfälle är:
- 16 oktober kl 15-17
Fler tider kommer inom kort.

Prövarmöte i samband med Kardiovaskulära vårmötet i Malmö
- 22 april 2020 ca kl 11-12:45

För mer info om studien vänligen besök: www.abcafstudy.se. Där kan du bland annat hitta nyhetsbrev och ladda ner den senaste versionen av användarmanualen.

Jonas Oldgren 2 Ziad Hijazi 2 isabelle Lina Gifting ny Susanna Thörnqvist
Jonas Oldgren Ziad Hijazi Isabelle Lilja Lina Gifting Susanna Thörnqvist
Koordinerande prövare Bitr. koordinerande prövare    Projektledare                 Projektledare, klinik     Projektledare, lab
018-611 27 65, 0702-211243    018-611 29 18 018-611 03 33 018-617 11 08 018-611 95 53
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.