Månadsbrev juni 2019

Äntligen sommar!
Efter en smygande studiestart är vi mycket glada att rekryteringen tagit ordentlig fart, bland annat tack vare att flera Stockholmssjukhus nu är i gång. Och även om det är välkänt att hela Sverige ”stänger” i juli så håller ju sjukvården alltid öppet, så det blir spännande att se om vi lyckas hålla styrfart i studien även under sommarveckorna. Flera sjukhus och lab är dessutom i startgroparna till hösten.

Vi passar på att tacka alla för ert engagemang i studien, tillönskar er en skön ledighet, och hoppas alla återkommer med förnyade krafter och sätter full fart i studien efter sommaren!

Jonas Oldgren, för styrgruppen i ABC AF-studien

ABC AF-studien i media
ABC AF-studien har uppmärksammats i Framtidens forskning, som distribueras med Dagens Industri, i Almedalen, och till alla svenska lärosäten, se länk.

ABC AF i Framtidens Forskning

Patientrekrytering
Det är nu totalt 11 kliniker som kan inkludera patienter när Danderyd och Sophiahemmet nu kan analysera prover via Stockholmsregionens provhantering på Karolinska Universitets-laboratoriet. Vid juni månads slut hade 188 patienter rekryterats till studien.

Kum rek 2019 06 30             aNTAL PAT PER KLINIK 2019 06 30

Laboratorieinformation
Biomarkörer analyseras nu i Uppsala, Gävle, Sundsvall och Stockholm. Varberg är i startgroparna och där kommer även prover från Skåne att analyseras.

Vanliga frågor och svar – många fler finns på www.abcafstudy.se
Fråga: Varför ska Visit 2 utföras även för patienterna i standard-armen?
Svar: Visit 1 avser behandling fram till besöket dvs före randomisering, medan Visit 2 avser behandling efter randomisering. Detta gäller båda studie-armarna. Det är mycket viktigt att kunna följa eventuella behandlingsförändringar som görs efter randomisering i båda studiearmarna för att kunna utvärdera effekten av ABC-rekommendationer jämfört med standardbehandling. Obs! Om du gör förändringar i patientens behandling senare under studien rekommenderar vi att du registrerar detta i AURICULA förmaksflimmer.

Fråga: Ska man tolka ABC-rekommendationerna som att behandlingen ska initieras eller att den bör övervägas och behandlande läkare får avgöra?
Svar: ABC AF-studien är en strategistudie där en behandlingsstrategi baserad på ABC-risk scores för stroke och blödning jämförs med standardbehandling enligt klinisk praxis. ABC-risk scores har i flera studier redan visats ha betydligt bättre precision än t ex CHADSVASc och HAS-BLED för riskvärdering av individuella patienter. Därför bör ABC-rekommendationerna följas så långt som möjligt, men det är alltid behandlande läkare som fattar beslut om vilken behandling som ska ges.
Om du i det enskilda fallet känner dig tveksam till att patienten, eller du själv som behandlande läkare, är beredd att följa ABC-rekommendationerna bör du inte ta med  den patienten i studien.

Vi är glada att vi får in så många frågor! Titta gärna och ofta på alla svar på websidan.

Kalendarium
Webbaserade startmöten för kliniker eller om man vill delta för att få mer information om studien. Nästa inbokade tillfällen är:
- 27 augusti kl 14.00-16.00
- 5 september kl 15.15-17.15
- 19 september kl 13.30-15.30

Sommarbemanning
Någon i studieteamet på UCR kommer vara tillgänglig under hela sommaren förutom under vecka 31. Hör som vanligt av er via ABC-mailen Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. om ni undrar över något. Under vecka 31 kommer mailen att läsas av på tisdagen. Har ni brådskande ärenden kan ni ringa eller smsa Jonas Oldgren (se nedan).

För mer info om studien vänligen besök: www.abcafstudy.se. Där kan du bland annat hitta nyhetsbrev och ladda ner den senaste versionen av användarmanualen.

Jonas Oldgren 2 Ziad Hijazi 2 isabelle Lina Gifting ny Susanna Thörnqvist
Jonas Oldgren Ziad Hijazi Isabelle Lilja Lina Gifting Susanna Thörnqvist
Koordinerande prövare Bitr. koordinerande prövare    Projektledare                 Projektledare, klinik     Projektledare, lab
018-611 27 65, 0702-211243    018-611 29 18 018-611 03 33 018-617 11 08 018-611 95 53
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.