Månadsbrev juni 2022

Skolavslutningar, studentmottagningar, och extra helgdagar är säkra tecken på att sommaren är på väg. Vi hoppas alla tänker till lite extra avseende möjligheter att rekrytera patienter till ABC AF-studien även i semestertider. Vi har stor respekt för att det kan vara svårigheter att hålla rekryteringstempot men ofta går det att hålla igång studien genom lite planering. Patienterna dyker ju upp både inneliggande och på mottagningar även sommartid. Behöver nya medprövare informeras, funkar lablogistiken, vem kan ta del av ABC-rekommendationer, med mera?

Vi i studieledningen försöker alltid finnas tillhands som stöd. Extra kul är det med alla kluriga frågor om vilka patienter som bör inkluderas i studien, senast en från Helsingborg om patienter som genomgått överviktskirurgi där ni alla ser svaret nedan. Svaren på många frågor hittar ni som vanligt på studiens hemsida.

Glöm inte att varje patient räknas för att vi tillsammans ska nå målet!
GLAD SOMMAR!

Totalt är det nu 3089 inkluderade patienter och 34 kliniker är aktiva i studien.

I figuren nedan visas patientinkludering för maj månad, 123 patienter inkluderades och 22 kliniker har rekryterat.

Rekrytering maj 22

Personalförändringar i studieteamet

Projektledare Lina Gifting har valt avsluta sin tjänst på UCR och går vidare till nya utmaningar – ett stort tack Lina för alla insatser i ABC AF-studien ända sedan planeringsfasen 2018! Lina finns kvar t.o.m. midsommar men maila istället till ABC AF-studien Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så blir alla ärenden garanterat omhändertagna. Christina Björklund kommer ta över Linas roll som projektledare.

Frågor och svar

Det är viktigt att behandlande läkare tar del av alla behandlingsrekommendationerna.

Fråga: Ska man tolka ABC-rekommendationerna som att alla behandlingar och åtgärder ska initieras eller att de ska övervägas och behandlande läkare får avgöra?

Svar: ABC AF-studien är en strategistudie där en behandlingsstrategi baserad på ABC-risk scores för stroke och blödning jämförs med standardbehandling enligt klinisk praxis. ABC-risk scores har i flera studier redan visats ha betydligt bättre precision än t ex CHADSVASc och HAS-BLED för riskvärdering av individuella patienter. Därför bör alla ABC-rekommendationerna följas så långt som möjligt, men det är alltid behandlande läkare som fattar beslut om vilken behandling som ska ges.
Om du i det enskilda fallet känner dig tveksam till att patienten, eller du själv som behandlande läkare, är beredd att följa ABC-rekommendationerna bör du inte ta med den patienten i studien.

Fråga: Kan en patient som genomgått överviktskirurgi vara med i ABC AF-studien?

Svar: Vi avråder från att ta med patienter som genomgått överviktskirurgi i ABC AF-studien. Det vetenskapliga underlaget för effekt och säkerhet av läkemedel är ofullständigt hos dessa patienter, och det är möjligt att plasmanivåerna av NOAK kan bli annorlunda på grund av ändrat absorptionsområde, pH, blodflöde, tarmens transittid, m.m.

Kommande

Nu närmar sig sommarsemestrarna i rasande fart. Vi är djupt tacksamma för ert fantastiska arbete i ABC AF-studien och hoppas förstås att blommande äppelträd och doftande syrener ger er energi att fortsätta hålla upp rekryteringen lika bra som ni gjort hitintills. Det går givetvis fint att fortsätta rekrytera patienter även över sommaren, vissa förändringar kan dock gälla lokalt, kommunicera gärna detta med din klinik/lab. Även månadsbrevet tar lite semester med uppehåll under juli månad men återkommer i augusti.

Vi kommer att skicka ut ett Brev inför sommaren, med viktig information om vilka i studieledningen som finns tillgängliga under sommaren för frågor/support samt andra praktiska tips. Håll utkik!

Vid frågor eller funderingar, hör av er till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Svar på många vanliga praktiska frågor hittas på  www.abcafstudy.se.

Hälsningar,

Studieledningen