Nyhetsbrev v 25, 2021

Patientrekrytering
Vi är så glada över att se att rekryteringstakten har ökat senaste veckorna! Det är nu många kliniker som kommit igång igen och inkluderar flera patienter per vecka. Vi hoppas att det är en ihållande trend, trots det har vi förståelse för att rekryteringen kan minskar något under sommarsemestern.

Här kommer några glädjande uppdateringar:

• Vi har passerat milstolpen 1800 inkluderade patienter
  • Sala har på mindre än två månader tagit in 50 patienter
  • Clemenstorget Lund har tagit in sina första patienter i studien
  • Karlstad, Falun, Hjärthälsan Linköping, Stockholm Heart Center har tagit in 25 patienter vardera
  • Välkommen tillbaka säger vi till Skånes Universitetssjukhus Lund som stått stilla med rekryteringen under 2020 och nu har tagit in 3 patienter på kort tid
  • Universitetssjukhuset i Linköping tagit in 75 patienter
  • Örebro fortsätter med storsatsningen att byta ut Waranbehandling i regionen och har under förra veckan (v24) tagit in imponerande antalet 29 patienter till studien

Utöver de ovannämnda så är det fler kliniker som regelbundet tar in någon/några patienter per vecka! Se tabellen nedan.

Tabell nyhetbrev v25Tabell blå v25

Som ni känner till har vi tagit fram nytt rekryteringsmaterial som har postats ut till er. Sätt gärna upp postrarna och lägg ut informationsbladet i väntrum, andra mottagningar, på anslagstavlor runt om på sjukhuset där patienter med förmaksflimmer rör sig. Behöver ni mer material så hör av er så kan vi skicka!

Slutligen vill vi påminna igen om att ta del av den viktiga informationen i sommarbrevet som skickades ut till samtliga kliniker via mail den 9 juni. Ni kan även hitta informationen på studiens hemsida under ’Senaste nytt’.

Vi önskar er en riktig lång, avkopplande och skön sommar! Vi hörs igen efter sommarsemestern och hoppas då på en nystart för ABC AF!
Nu tar nyhetsbrevet sommaruppehåll och återkommer efter sommaren.

Svar på många vanliga praktiska frågor hittas på www.abcafstudy.se.

Glada sommarhälsningar från,

Isabelle Lilja