Styrgruppen har beslutat att välkomna ytterligare akutmottagningar att ansluta till registret.
Följande gäller för anslutning:
1. Anslutningsavgift
Styrgruppen för SVAR beslutade 2015 att tillkommande regioner betalar en anslutningsavgift i samband med att man ansluter sig till SVAR. Anslutningsavgift: 1 kr per kontakt, baserat på föregående års antal akutmottagningsbesök. Anslutningsavgiften används till utveckling av SVAR. Varje deltagande sjukhus/region ansvarar för alla nödvändiga IT relaterade kostnader inom den egna regionen fram till dataleverans. SVAR ansvarar och betalar UCR för deras anslutningskostnader (testkörning mm) och eventuella anpassningar.
2. Driftsavgift
Årlig driftsavgift: för närvarande 1 kr per kontakt från 2019 och tills nytt beslut fattas. Avgiften faktureras halvårsvis i efterskott baserat på antalet faktisk registrerade besök i SVAR. Nivån på avgiften är beroende av framtida utvecklingskostnader för SVAR och kommer därför att kontinuerligt justeras. Vid en högre täckningsgrad kommer driftsavgiften sannolikt kunna minskas.
3. Anmälan anslutning
När deltagande att skicka data till registret är godkänt så ska följande blankett fyllas i och skickas till UCR via
Hämta dokument: Anmälan anslutning till SVAR
Kontakta registerhållare Per Lindmarker vid eventuella frågor.
E-mail: