Till alla TIMING-medarbetare
Nu har snart hela februari gått, och samma fantastiska siffror som november –januari kanske vi inte kommer upp i, men än så länge har vi tagit in 23 patienter och med fyra dagar kvar har vi fortfarande chansen att komma upp i 30 patienter denna månad. I vilket fall är det ju betydligt bättre än förra årets 8 patienter.
395 patienter har vi kommit upp i hittills. Så nu är det spännande vem som tar in patient 400 och får bjuda sin klinik på tårta? Kan någon bli förtjänt av tårta redan i februari?
Trots sportlov i halva Sverige så togs ändå 10 patienter in vecka 8. Kan vi hoppas på samma bra rekrytering när andra halvan av Sverige går på sportlov?
Tips från list-ettan
Varberg har ju länge legat som ohotad etta på rekryteringlistorna och man kan ju fråga sig vad som är deras hemlighet. Birgitta Bremberg, sköterska i Varberg har delat med sig hur hon hittar patienter till studien. När hon går igenom dagens patienter på morgonen och hittar nyinkomna patienter med misstänkt stroke ser hon till att de får Telemetri, om de inte redan har fått det, eller ser om de har bekräftat förmaksflimmer. Sedan bevakar hon diagnos och Telemetri och säger till ansvarig sköterska/läkare om att de har en eventuellt TIMING-kandidat redan innan ronden, om detta hinns med.
Alla sjukhus fungerar ju olika och detta arbetssätt kanske inte passar alla, men det kanske hjälper en del att hitta patienter. Har DU ett bra TIMING-tips du vill dela med dig av? Tveka inte att kontakta oss.
Rekryteringslistan
Sammanlagt togs 10 patienter in vecka 8. Veckans bravad måste gå till SÖS, som tog in 4 patienter under veckan, varav 3 stycken samma dag. Även Varberg bör nämnas, som tog in 3 patienter under veckan. Imponerande båda! Stort tack till:
- Mihaela Romanitan och Kremena Skarleva på SÖS (4 patienter)
- Birgitta Bremberg, Katrin Sandersson, Henrik Berntsson och Ileana Zurmann i Varberg (3 patienter)
- Eva Eriksson och Åsa Nielsen i Kungälv
- Brita Eklund i Alingssås
- Marie Axelsson och Marie Lantz på KS Huddinge
Den uppdaterade rekryteringslistan finner ni nedan.
Sjukhus
|
Antal pat.
|
Varberg
|
43
|
Uppsala
|
35
|
Danderyd
|
28
|
SÖS
|
27
|
Alingsås
|
25
|
Sundsvall
|
20
|
Sahlgrenska, Eskilstuna
|
17
|
Falun
|
16
|
Motala, Skövde
|
15
|
KS-Solna
|
14
|
Malmö
|
13
|
S:t Göran, Kungälv
|
11
|
Nyköping, Halmstad
|
10
|
Östra, Oskarshamn, KS-Huddinge
|
8
|
Gävle
|
7
|
Örebro, Mölndal
|
6
|
Hässleholm, Umeå, Västerås, Helsingborg
|
4
|
Enköping, Lindesberg
|
3
|
Köping
|
2
|
Kiruna
|
1
|
Gällivare, Kalmar
|
0
|
Antal sjukhus: 33
|
395
|
Veckans TIMING-fråga
Fråga: Om en inkluderad patient med NOAK-behandling blir sämre på grund av blödning och det leder till att NOAK sätts ut – hur gör vi då?
Svar: Ni följer er kliniska praxis. Vad gäller studien så kan patienten fortsätta i studien även om NOAK sätts ut. Ni behöver alltså inte ta ut patienten ur studien även om NOAK-behandlingen avslutas.
Webbinarium
I veckans webinarium, tisdagen den 26 februari, kommer Signild att prata om något som vi i studie-teamet får mycket frågor om, Händelser i TIMING. Ni kommer att få både definitioner och en att-göra-lista.
Tiden är som alltid 12.15-12.45 och instruktioner för inloggning finner ni som vanligt nedan.
Med varma hälsningar från TIMING-teamet,
Signild, Jonas, Terese, Malin, Stine, Ziad, Per och Bo
TIMING-Riksstroke webbinarium
Tisdagar (udda veckor) kl 12:15-12-45
Stående agenda:
- Statusuppdatering
- Nyheter om antikoagulantia, från Riksstroke eller något annat om strokevård
- Vanliga frågor & svar om inmatning
Inför TIMING-Riksstroke webbinarium via Adobe Connect
- Börja med att testa er anslutning på den dator som ska användas genom att skriva/klistra in följande adress i datorns webbläsare: https://connect.sunet.se/common/help/en/support/meeting_test.htm
-
Anslut till mötet genom att skriva/klistra in https://connect.sunet.se/rn30pda2h3p9/ i datorns webbläsare
- ”Enter as a guest”, dvs. skriv ditt namn (t.ex. Danderyd) och tryck Enter
- Tålamod
När ni kommit in i mötet:
- Få igång ljud:
- I översta menyfältet finns en ikon för mikrofon (bredvid kameraikon), tryck på pilen bredvid och markera ”Connect my Audio”. Lyser grönt när den är aktiverad.
- Titta under ”Select microphone” om det finns fler mikrofon-alternativ. Välj lämplig…
- Testa gärna ljud (mikrofon/högtalare) med Audio Setup Wizard (finns under Meeting i översta menyraden).
- Få igång kamera (inte nödvändigt, men trevligt)
- I översta menyfältet finns en ikon för kamera, tryck på pilen bredvid och markera ”Start my webcam”
- Bild ska då dyka upp till höger: tryck på ”Start Sharing”
Andra förberedelser att tänka på:
Bra internetförbindelse: gärna fast uppkoppling (kabel)
Bra ljud: USB-headset som kopplas till datorn fungerar bäst, men svårt om ni är många.
Bra dator med rätt programvara: senaste version av Flash Player, Adobe Add-in. Adobe Connect erbjuder gratis nedladdning (om så behövs) när du testar anslutningen
|