Efter vår interima analys av mortaliteten i SWEDEPAD-kohorterna där inga tecken fanns på att behandling med drogprodukter gav en ökad mortalitet finns nu ett tydligt mål - inkludera patienter i hög takt så att SWEDEPAD-studien kan slutföras!

SWEDEPAD har redan fått ett stort genomslag, men huvudfrågeställningarna är fortfarande obesvarade! Minskar den läkemedelsavgivande teknologin risken för amputation bland kritiska ischemiker? Ökar den livskvalitén för patienter med claudicatio?

Nedan bifogas en graf där slutdatum på studien kan utläsas till december 2022 om samma inklusionstakt uppnås framöver som den vi hade innan studiepausen.

Om vi alla anstränger oss i vardagen att komma ihåg och entusiasmera för SWEDEPAD på våra mottagningar, avdelningar och på våra labb så får vi detta mycket viktiga projekt i hamn! KÄMPA PÅ!!

graf

I december 2018 publicerades en metaanalys som överraskande rapporterade ökad sen mortalitet bland patienter med benartärsjukdom som behandlats med läkemedels(paclitaxel)-avgivande ballonger och stentar. Vi stoppade då tillfälligt inklusion i SWEDEPAD och situationen var minst sagt oklar. Skulle det gå att alls genomföra studierna? Samtidigt hade vi på känn att just våra data, som ju redan var de klart största i sitt slag, skulle kunna lösa det dilemma som uppstått. I mars 2019 hade samtliga patienter följts upp i minst ett år och på rekommendation av säkerhetskommittén gjordes en interim analys av dödlighet. Resultatet var övertygande; det fanns ingen skillnad mellan grupperna. Inklusionen återstartades och ett manuskript med dessa fynd submittades. Publikationsprocessen sinkades av pandemin, men nyligen blev SWEDEPADs första artikel publicerad i New England Journal of Medicine, världens högst rankade medicinska tidskrift.

Detta visar vilken kraft som finns i vårt projekt. Tack vare alla hårt arbetande medarbetare på 22 deltagande centra, och tack vare världens bästa kvalitetsregister för kärlingrepp, kan vi genomföra dessa studier.