Frågor och svar

Vi önskar en ständig utveckling av kvalitetsregistret GallRiks där du som användare är en viktig del och kan påverka!

Har du en fråga eller synpunkt, både positiv eller negativ kontakta oss via formuläret Dina frågor.

Inkomna synpunkter kommer vi sedan att beakta i samband med förändringar i registret och inkomna frågor och svar publiceras nedan.

Frågor och svar gäller endast sjukvårdspersonal som är Gallriksanvändare och inte privatpersoner med medicinska frågor.

Har du en medicinsk fråga som rör din egen hälsa vänligen vänd dig till sjukvårdsrådgivningen där du bor. 

Gör så här?

  • Klicka på rubriken Dina frågor under Frågor och svar
  • Du kommer då till ett formulär där du fyller i din fråga eller synpunkt
  • Jag kommer sedan att besvara din fråga så snart jag kan
  • Vanliga frågor och svar kring registrering och hantering av registret kommer även att publiceras nedan.

 

Lise-Lott Prebner
Nationell koordinator
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Sökning FAQ

Åtgärdsregistrering kolecystektomi

Hur registrerar man en patient med reservnummer?

För att registrera en patient med ej Svenskt personnummer - reservnummer gör så här:

  1. Via startsidan under rubriken Sök/skapa patient – vid Personnummertyp ändrar man via listpilen från Svenskt personnummer till Annat
  2. Vid Personnummer fyller man i aktuella uppgifter och trycker på Enter-tangenten eller klickar på Sök/skapa
  3. Under Patientinformation  fyller man manuellt i de uppgifter som är obligatoriska och som saknas, eftersom det inte finns uppgifter som kan hämtas från Folkbokföringsregistret som vid val av Svenskt personnummer.
  4. Därefter kan registrering av åtgärd utföras.

Obs –  att vid sökning av en registrerad/klarmarkerad åtgärd på en patient med ej Svenskt personnummer måste man välja Annat  som personnummertyp innan man fyller i aktuella uppgifter i rutan för Personnummer för att hitta rätt patient i registret.

Vad gör jag om det är registrerat på fel datum?

Det finns två saker som inte går att korrigera i efterhand, behandlingsdatum samt sjukhus.

Om registreringen är felaktig så måste den tas bort för att sedan registreras in på nytt.

Gör så här:

Klicka på den aktuella registreringen, klicka på knappen Journal längst ner i registreringsformuläret för att få en utskriftsvänlig version av registreringen. Välj Skriv ut, kontrollera att samtlig information finns med och radera därefter den felaktiga registreringen. Om det redan har kommit upp en 30-dagarsuppföljning så måste man ta bort denna innan man kan ta bort registreringen.

Är patienten registrerad på fel sjukhus kontakta Nationell koordinator för hjälp med detta.

Operatör saknas i scrollisten

Varför kan jag se läkarens namn i listan över operatörer, men inte i scrollisten i registreringsfomuläret?

  • Kontrollera att rätt datum finns angivet för operatörsbehörighet, fr..om datum under Administrera operatör

  • Det kan vara så att en behörighet är tilldelad efter det datum som gäller för åtgärden.

  • Sök aktuell läkare under administrera>operatörer>klicka på namnet> skriv ett nytt datum på giltighet from. som är tillräckligt långt bakåt i tiden, så att den sparade åtgärden går att registreras i läkarens namn.