TIMING Nyhetsbrev v. 8 2019

head newsletter ubb2

 
        Nyhetsbrev #1 2017  
 
 

Till alla TIMING-medarbetare

Det är alltid skönt när man har rätt, och den låga rekryteringen under vecka 6 var mycket riktigt en tillfällig svacka. Denna vecka lyckades ni ta in hela 10 patienter. Bra jobbat!

Nu börjar sportlovet i delar av Sverige och med det så försvinner återigen många från sina arbetsplatser. Det är naturligt att det blir svårare att ta in patienter, när det saknas resurser och många är borta. Men vi tror att ni alla känner att denna studie kan besvara en viktig frågeställning, att alla patienter räknas, och att det är värt den där lilla extra ansträngningen för att kunna besvara viktiga frågor. Är det inte därför vi jobbar med studier och forskning? Nästa vecka är det andra delar av Sverige som har sportlov och där det kan bli svårare att få ihop tiden.

Nu har vi dock redan fått ihop 382 patienter, och vore det inte fantastiskt om vi spräckte 400 patientsgränsen på sportlovet! Den klinik som tar in patient 400 bjuds givetvis på tårta av TIMING-studien.

 

Biomarkörsstudien

Nu har vi 7 kliniker som deltar i TIMINGs biomarkörsubstudie. Biomarkörstudien ger oss möjlighet att lära oss mer om risken för återinsjuknande i stroke samt den potentiellt ökade risken för blödning under oral antikoagulation. Senaste åren har specifika proteiner i blodet visat sig vara mycket starka riskmarkörer för dessa två händelser, de är dock inte studerade i en akut stroke situation. Biomarkörstudien i TIMING ger oss därför unika möjligheter att besvara dessa betydelsefulla frågeställningar. 

De kliniker som kan delta i biomarkörstudien är i första hand de som har möjlighet till sjukvårdsintegrerad biobanking. Vi kan även bistå att sätta upp andra lösningar. Kontakta oss i TIMING-studien om ni vill veta mer om Biomarkörstudien.

Den 12 mars kan ni också ringa in på webinariet och lyssna på Ziad som berättar om biomarkörer för stroke, i föreläsningen Riksfaktorer för stroke – de finns i blodet

 

Rekryteringslistan

Sammanlagt togs 9 patienter in vecka 7. Ett särskilt omnämnande denna vecka till Malmö, som tog in 2 patienter och som snabbt klättrar uppåt i rekryteringslistan. Stort tack till: 

  • Margarethe Tönder i Kungälv
  • Erika Keller och Lars Sjöblom i Uppsala
  • Birgitta Bremberg och Anders Friborg i Varberg
  • Otto Bongomin och Ann-Kristin Persson i Oskarshamn
  • Eva Ask i Malmö (2 patienter!)
  • Kremena Skarleva och Mihaela Romanitan på SÖS
  • Johanna Hvitman och Tomas Kobayashi i Falun
  • Linda Ekström och Einar Eriksson på KS Solna
  • Björn Cederin och Eva Åkerhage i Skövde

Den uppdaterade rekryteringslistan finner ni nedan.

 

Sjukhus Antal pat.
Varberg 40
Uppsala 35
Danderyd 28
Alingsås 24
SÖS 23
Sundsvall 20
Sahlgrenska, Eskilstuna 17
Falun 16
Motala, Skövde 15
KS-Solna 14
Malmö 13
S:t Göran 11
Nyköping, Halmstad, Kungälv 10
Östra, Oskarshamn 8
Gävle, KS-Huddinge, 7
Örebro, Mölndal 6
Hässleholm, Umeå, Västerås, Helsingborg 4
Enköping, Lindesberg 3
Köping 2
Kiruna 1
Gällivare, Kalmar 0
Antal sjukhus: 33 382

 

Veckans TIMING-fråga

Fråga: När efter att patienten har signerat Samtycke om att delta i biobanksstudien kan jag ta biobankprovet?

Svar: Ju tidigare desto bättre, men också bättre sent än aldrig. Samtidig NOAK-behandling har ingen påverkan på biomarkörerna.

 

Webbinarium

I nästa veckas webinarium, tisdagen den 26 februari, kommer Signild att prata om något som vi i studie-teamet får mycket frågor om Händelser i TIMING. Ni kommer att få både definitioner och en att-göra-lista.

Tiden är som alltid 12.15-12.45 och instruktioner för inloggning finner ni som vanligt nedan.

 

Med varma hälsningar från TIMING-teamet,

Signild, Jonas, Terese, Malin, Stine, Ziad, Per och Bo

TIMING-Riksstroke webbinarium

Tisdagar (udda veckor) kl 12:15-12-45

Stående agenda:

  • Statusuppdatering
  • Nyheter om antikoagulantia, från Riksstroke eller något annat om strokevård
  • Vanliga frågor & svar om inmatning

Inför TIMING-Riksstroke webbinarium via Adobe Connect

  1. Börja med att testa er anslutning på den dator som ska användas genom att skriva/klistra in följande adress i datorns webbläsare: https://connect.sunet.se/common/help/en/support/meeting_test.htm
  2. Anslut till mötet genom att skriva/klistra in https://connect.sunet.se/rn30pda2h3p9/ i datorns webbläsare
  3. ”Enter as a guest”, dvs. skriv ditt namn (t.ex. Danderyd) och tryck Enter
  4. Tålamod

När ni kommit in i mötet:

  1. Få igång ljud:
    1. I översta menyfältet finns en ikon för mikrofon (bredvid kameraikon), tryck på pilen bredvid och markera ”Connect my Audio”. Lyser grönt när den är aktiverad.
    2. Titta under ”Select microphone” om det finns fler mikrofon-alternativ. Välj lämplig…
    3. Testa gärna ljud (mikrofon/högtalare) med Audio Setup Wizard (finns under Meeting i översta menyraden).
  1. Få igång kamera (inte nödvändigt, men trevligt)
    1. I översta menyfältet finns en ikon för kamera, tryck på pilen bredvid och markera ”Start my webcam”
    2. Bild ska då dyka upp till höger: tryck på ”Start Sharing”Andra förberedelser att tänka på:Bra internetförbindelse: gärna fast uppkoppling (kabel)
    3. Bra ljud: USB-headset som kopplas till datorn fungerar bäst, men svårt om ni är många.
    4. Bra dator med rätt programvara: senaste version av Flash Player, Adobe Add-in. Adobe Connect erbjuder gratis nedladdning (om så behövs) när du testar anslutningen.