TIMING veckobrev v.8 2019

head newsletter ubb2

 
        Veckobrev v.8 2019  
 
 

Till alla TIMING-medarbetare

Rekryteringen i januari slog inga nya rekord men vi kom in starkt med 31 patienter. Det är en patient per dag hela månaden. Starkt jobbat, särskilt med tanke på att många dagar var helgdagar.

Februari har inte börjat lika starkt, endast 3 patienter har kommit in i studien än så länge och vi hoppas att det bara var en tillfällig svacka förra veckan. Februari förra året var också en dipp i rekryteringen med endast 8 patienter på hela månaden, så kanske är det en trög månad. Men vi väljer att tro att de närmaste två veckorna kommer att bli kanonveckor istället. Nu satsar vi!

Omstart av TIMING tisdag 12/2 kl 8.30

På tisdag kommer en uppdatering göras i TIMING-appen i Riksstroke, så den kommer vara otillgänglig i några minuter. Skulle ni vara på väg att randomisera en patient just då så är det bara att avvakta 2-3 minuter så ska allt fungera igen sedan.

ESOC-erbjudande

Vi vill påminna och förtydliga om vårt ESOC erbjudande. Erbjudandet gäller enheter som under perioden december till februari har rekryterat minst 30% av de patienter med stroke och förmaksflimmer som i genomsnitt vårdas vid varje enhet. Där kan vi gå in och betala kongressavgiften för en RS-inmatare eller sjuksköterska i vidareutbildningssyfte. För att få ta del av detta erbjudande så måste er enhet alltså ta in sina 30% av patienten, stämma av med oss i studieledningen, anmäla sig till kongressen, betala kongressavgift och sedan ansöka om att få avgiften betald av TIMING-studien. Som vi skrev i förra nyhetsbrevet är sista dag för early-bird avgift 20 mars.

Rekryteringslistan

Sammanlagt togs 3 patienter in vecka 6. Stort tack till: 

  • Linda Alsholm och Carolina Sixt i Mölndal
  • Malin Edeholt och Indra Haugen i Sundsvall
  • Henrik Berntsson i Varberg

Den uppdaterade rekryteringslistan finner ni nedan.

Sjukhus

Antal pat.

Varberg

39

Uppsala

34

Danderyd

28

Alingsås

24

Alingsås, SÖS

22

Sundsvall

20

Sahlgrenska, Eskilstuna

17

Falun, Motala

15

Skövde

14

KS-Solna

13

S:t Göran, Malmö

11

Nyköping, Halmstad

10

Kungälv

9

Östra

8

Oskarshamn, Gävle, KS-Huddinge,

7

Örebro, Mölndal

6

Hässleholm, Umeå, Västerås, Helsingborg

4

Enköping, Lindesberg

3

Köping

2

Kiruna

1

Gällivare, Kalmar

0

Antal sjukhus: 33

375

Veckans TIMING-fråga

Fråga: Om patienten står på NOAK vid insjuknandet, kan patienten då inkluderas i TIMING?

Svar: Ja, patienten kan inkluderas i TIMING även om den står på NOAK vid insjuknandet. Patienten kan randomiseras redan efter en dag men behöver ha haft ett uppehåll, i medicineringen, på två dagar innan NOAK får startas igen.

Webbinarium

I denna veckas webinarium, imorgon, tisdagen den 12 februari, kommer vi att få nyheter från NAS, Nationell Arbetsgrupp Stroke, av och med Per Wester.

Tiden är som alltid 12.15-12.45 och instruktioner för inloggning finner ni som vanligt nedan.

Med varma hälsningar från TIMING-teamet,

Signild, Jonas, Terese, Malin, Stine, Per och Bo

TIMING-Riksstroke webbinarium

Tisdagar (udda veckor) kl 12:15-12-45

Stående agenda:

  • Statusuppdatering
  • Nyheter om antikoagulantia, från Riksstroke eller något annat om strokevård
  • Vanliga frågor & svar om inmatning

Inför TIMING-Riksstroke webbinarium via Adobe Connect

  1. Börja med att testa er anslutning på den dator som ska användas genom att skriva/klistra in följande adress i datorns webbläsare: https://connect.sunet.se/common/help/en/support/meeting_test.htm
  2. Anslut till mötet genom att skriva/klistra in https://connect.sunet.se/rn30pda2h3p9/ i datorns webbläsare
  3. ”Enter as a guest”, dvs. skriv ditt namn (t.ex. Danderyd) och tryck Enter
  4. Tålamod

När ni kommit in i mötet:

  1. Få igång ljud:
    1. I översta menyfältet finns en ikon för mikrofon (bredvid kameraikon), tryck på pilen bredvid och markera ”Connect my Audio”. Lyser grönt när den är aktiverad.
    2. Titta under ”Select microphone” om det finns fler mikrofon-alternativ. Välj lämplig…
    3. Testa gärna ljud (mikrofon/högtalare) med Audio Setup Wizard (finns under Meeting i översta menyraden).
  1. Få igång kamera (inte nödvändigt, men trevligt)
    1. I översta menyfältet finns en ikon för kamera, tryck på pilen bredvid och markera ”Start my webcam”
    2. Bild ska då dyka upp till höger: tryck på ”Start Sharing”

Andra förberedelser att tänka på:

    1. Bra internetförbindelse: gärna fast uppkoppling (kabel) 
    2. Bra ljud: USB-headset som kopplas till datorn fungerar bäst, men svårt om ni är många.
    3. Bra dator med rätt programvara: senaste version av Flash Player, Adobe Add-in. Adobe Connect erbjuder gratis nedladdning (om så behövs) när du testar anslutningen