TIMING veckobrev v. 5 2019

head newsletter ubb2

 
        Veckobrev v 5 2019  
 
 

Till alla TIMING-medarbetare

I januari förra året fick vi in 16 patienter. Nu är det fortfarande några dagar kvar i januari men vi har redan fått in 28 patienter. Med fyra dagar kvar av månaden är frågan, kan vi slå nytt TIMING-rekord? Det senaste rekordet låg på 32 patienter, så med lite extra koll på avdelningarna de närmsta dagarna borde vi kunna få in 5 patienter till. Vi i studieledningen är otroligt imponerade och glada över hur mycket bättre rekryteringen går de senaste månaderna. Och vi är väldigt tacksamma mot er på klinikerna, det är ni som gör allt jobbet.

Vi har inte glömt Decemberöverenskommelsen och sammanställning av denna kommer i Månadsbrevet nästa vecka. Men jag kan säga som så att det är många små julklappar som kommer att skickas ut nästa vecka. Och ännu är det som sagt 4 dagar kvar…

Lunchmöten

Vi fortsätter att skicka ut inbjudningar till lunchmöten. Förslag på datum där ni kan boka in er för februari och mars kommer att skickas ut inom de närmsta dagarna. Först och främst skickar vi ut inbjudningar till de kliniker som ännu inte har haft något lunchmöte, men om ni är intresserade av att få ytterligare lunchmöte med TIMINGs styrgrupp så kan ni kontakta oss på timingstudien@ucr.uu.se.

Rekryteringslistan

Sammanlagt togs 9 patienter in vecka 4. Där SÖS tog in två patienter. Stort tack till: 

  • Eva Axelsson och Turgut Tatlisumak på Sahlgrenska
  • Berit Eriksson och Ann-Charlotte Laska på Danderyd
  • Johanna Hvitman och Joakim Hambraeus i Falun
  • Linda Ekström och Magnus Thorén på KS Solna
  • Eva-Britt Arnald, Mihaela Romanitan och Gu Weigang på SÖS (2 patienter)
  • Ann-Clara Collén på Östra Sjukhuset
  • Karin E Johansson och Ileana Zurmann i Varberg
  • Erika Keller och Lars Sjöblom i Uppsala

Den uppdaterade rekryteringslistan finner ni nedan.

Sjukhus

Antal pat.

Varberg

37

Uppsala

34

Danderyd

28

Alingsås

24

SÖS

22

Sundsvall

19

Sahlgrenska, Eskilstuna

17

Falun, Motala

15

Skövde

14

KS-Solna

13

S:t Göran

11

Malmö, Nyköping

10

Kungälv, Halmstad

9

Östra

8

Oskarshamn, Gävle, KS-Huddinge,

7

Örebro

6

Mölndal

5

Hässleholm, Umeå, Västerås, Helsingborg

4

Enköping, Lindesberg

3

Köping

2

Kiruna

1

Gällivare, Kalmar

0

Antal sjukhus: 33

368

 

Veckans TIMING-fråga

Fråga: Finns det några synpunkter på om patienten har fått t.ex. Trombyl på morgonen, finns det då något hinder att börja med NOAK samma dag?

Svar: Nej, det finns inget hinder att starta NOAK samma dag som Trombyl eller annan trombocythämmare.

Webbinarium

I denna veckas webinarium, imorgon, tisdagen den 29 januari, kommer vi att få en uppdatering från Riksstroke om de största förändringarna i de nya formulären för 2019. Bo och Signild kommer att guida oss och som vanligt också ge en liten statusuppdatering och svara på lite frågor.

Tiden är som alltid 12.15-12.45 och instruktioner för inloggning finner ni som nedan.

Med varma hälsningar från TIMING-teamet,

Signild, Jonas, Terese, Malin, Stine, Per och Bo

TIMING-Riksstroke webbinarium

Tisdagar (udda veckor) kl 12:15-12-45

Stående agenda:

  • Statusuppdatering
  • Nyheter om antikoagulantia, från Riksstroke eller något annat om strokevård
  • Vanliga frågor & svar om inmatning

Inför TIMING-Riksstroke webbinarium via Adobe Connect

  1. Börja med att testa er anslutning på den dator som ska användas genom att skriva/klistra in följande adress i datorns webbläsare: https://connect.sunet.se/common/help/en/support/meeting_test.htm
  2. Anslut till mötet genom att skriva/klistra in https://connect.sunet.se/rn30pda2h3p9/ i datorns webbläsare
  3. ”Enter as a guest”, dvs. skriv ditt namn (t.ex. Danderyd) och tryck Enter
  4. Tålamod

När ni kommit in i mötet:

  1. Få igång ljud:
    1. I översta menyfältet finns en ikon för mikrofon (bredvid kameraikon), tryck på pilen bredvid och markera ”Connect my Audio”. Lyser grönt när den är aktiverad.
    2. Titta under ”Select microphone” om det finns fler mikrofon-alternativ. Välj lämplig…
    3. Testa gärna ljud (mikrofon/högtalare) med Audio Setup Wizard (finns under Meeting i översta menyraden).
  1. Få igång kamera (inte nödvändigt, men trevligt)
    1. I översta menyfältet finns en ikon för kamera, tryck på pilen bredvid och markera ”Start my webcam”
    2. Bild ska då dyka upp till höger: tryck på ”Start Sharing”Andra förberedelser att tänka på:Bra internetförbindelse: gärna fast uppkoppling (kabel)
    3. Bra ljud: USB-headset som kopplas till datorn fungerar bäst, men svårt om ni är många.
    4. Bra dator med rätt programvara: senaste version av Flash Player, Adobe Add-in. Adobe Connect erbjuder gratis nedladdning (om så behövs) när du testar anslutningen