Nyhetsbrev v.3 2019

head newsletter ubb2

 
        TIMING Nyhetsbrev v3 2019  
 
 

Till alla TIMING-medarbetare

Det är med glädje vi i studieledningen tittar på rekryteringssiffrorna nu. Nästan varje dag tas patienter in, de flesta dagar flera. I slutet av november nådde vi 300 patienter och om rekryteringen fortsätter som nu så kommer vi att nå 400 patienter innan februari är slut. Den klinik som tar in patient 400 bjuds givetvis på tårta.

Erbjudanden

Förutom tårta vid patient 400 så vill vi påminna om att vi fortsätter med ”Decemberöverrenskommelsen” hela januari ut. För varje patient som tas med en studie kommer en liten gåva att komma.

Sedan vill vi också påminna om ESOC i Milano i maj och vårt erbjudande om bidrag till kongressavgiften (200€) för en Riksstroke-inmatare, TIMING-strokekoordinatorer/sjuksköterskor för de kliniker som är aktiva i studien. En aktiv klinik definieras av att man inkluderar 30% av sina patienter med ischemisk stroke och förmaksflimmer.

Sen får ni ju inte glömma att det hjälper rekryteringen om TIMING-studien synns på kliniken. Så påminn era kollegor, sätt upp lappar och framför allt, bjud på kakor, bullar, godis eller vad ni kommer på i TIMING-studiens namn. Nu när julmaten har sjunkit undan så kommer lite godsaker att uppskattas. Vi hjälper till med omkostnader om ni skickar räkningen till oss i samband med att ni skickar in om patientersättning.

Mer om ESOC

Som tidigare annonserats kommer TIMING-studien att ha ett möte under kongressen och vi har bokat in torsdag 23/5 kl 18:30-20:00 och hoppas se så många som möjligt av er där. Mer information om detta samt inbjudan kommer att komma längre fram. Till dess får ni gärna boka av tiden i era kalendrar.

Rekryteringslistan

Sammanlagt tog vi in 8 patienter mellan vecka 2. 350 patienter har vi nu nått och vi hoppas på att de återstående veckorna i januari överträffar de första två veckorna. Ett särskilt omnämnande till Kungälv som på kort tid har klättrat uppåt i listan till 9 inkluderade patienter och som förra veckan tog in två patienter. Bra gjort! Stort tack till: 

  • Margrethe Tönder i Kungälv (2 patienter)
  • Erika Keller och Erik  Lundström i Uppsala
  • Fredrik Buchwald och Zuhrija i Malmö
  • Mihaela Romanitan och Kremena Skarleva på SÖS
  • Catharina Holmberg och Hannes Frejd i Västerås
  • Brita Eklund i Alingås
  • Bo Danielsson i Eskilstuna

Den uppdaterade rekryteringslistan finner ni nedan. 

Sjukhus Antal pat.
Varberg 35
Uppsala 32
Danderyd 27
Alingsås 24
Sundsvall, SÖS 19
Eskilstuna 17
Sahlgrenska 16
Motala 15
Skövde 14
Falun 12
KS-Solna, S:t Göran 11
Nyköping 10
Halmstad, Kungälv 9
Malmö 8
Oskarshamn, Östra 7
KS-Huddinge, Gävle 6
Örebro 5
Hässleholm, Umeå, Helsingborg, Västerås 4
Enköping, Lindesberg, Mölndal 3
Köping 2
Kiruna 1
Gällivare, Kalmar 0
Antal sjukhus: 33 350

Veckans TIMING-fråga

Fråga: Vi har fått en ny medarbetare i TIMING-studien men hen kommer inte åt att fylla i TIMING-data i Riksstroke. Vad ska vi göra?

Svar: För att få acess till TMING i Riksstroke måste medarbetaren läggas till i studien. Kontakta därför timingsstudien@ucr.uu.se så ser vi till att registreringen utförs. Kom också ihåg att lägga till alla som arbetar i studien på Signatur och delegeringsloggen och mejla oss en kopia av denna.

Webbinarium

Imorgon hoppas vi se så många som möjligt av er på webinarium. Då kommer det, som tidigare annonserats att bli EKG-skola med Jonas Oldgren där man bland annat får reda på varför fladder-patienter in inkluderas i TIMING. Välkomna att lyssna in!

Tiden är som alltid 12.15-12.45 och instruktioner för inloggning finner ni som vanligt nedan.

Med varma hälsningar från TIMING-teamet,

Signild, Jonas, Terese, Malin, Stine, Per och Bo

TIMING-Riksstroke webbinarium

Tisdagar (udda veckor) kl 12:15-12-45

Stående agenda:

  • Statusuppdatering
  • Nyheter om antikoagulantia, från Riksstroke eller något annat om strokevård
  • Vanliga frågor & svar om inmatning

Inför TIMING-Riksstroke webbinarium via Adobe Connect

  1. Börja med att testa er anslutning på den dator som ska användas genom att skriva/klistra in följande adress i datorns webbläsare: https://connect.sunet.se/common/help/en/support/meeting_test.htm
  2. Anslut till mötet genom att skriva/klistra in https://connect.sunet.se/rn30pda2h3p9/ i datorns webbläsare
  3. ”Enter as a guest”, dvs. skriv ditt namn (t.ex. Danderyd) och tryck Enter
  4. Tålamod

När ni kommit in i mötet:

  1. Få igång ljud:
    1. I översta menyfältet finns en ikon för mikrofon (bredvid kameraikon), tryck på pilen bredvid och markera ”Connect my Audio”. Lyser grönt när den är aktiverad.
    2. Titta under ”Select microphone” om det finns fler mikrofon-alternativ. Välj lämplig…
    3. Testa gärna ljud (mikrofon/högtalare) med Audio Setup Wizard (finns under Meeting i översta menyraden).
  1. Få igång kamera (inte nödvändigt, men trevligt)
    1. I översta menyfältet finns en ikon för kamera, tryck på pilen bredvid och markera ”Start my webcam”
    2. Bild ska då dyka upp till höger: tryck på ”Start Sharing”Andra förberedelser att tänka på:Bra internetförbindelse: gärna fast uppkoppling (kabel)
    3. Bra ljud: USB-headset som kopplas till datorn fungerar bäst, men svårt om ni är många.
    4. Bra dator med rätt programvara: senaste version av Flash Player, Adobe Add-in. Adobe Connect erbjuder gratis nedladdning (om så behövs) när du testar anslutningen