Timing veckobrev och webinarium v. 45

head newsletter ubb2

 
        Veckobrev och webinarium v. 45  
 
 

Höstlov

Förra veckan var det Höstlov för alla Sveriges skolor. Och om man ska titta på rekryteringen så tog även TIMING höstlov, endast 2 patienter togs in på hela veckan. Trots detta var oktober en rekordmånad och vi fick in 28 patienter, en stark förbättring från förra rekordmånadens 23 patienter. Kan November bli ännu bättre? Det återstår att se.

2 patienter fick vi som sagt in förra veckan och vi vill skicka ett stort tack till:

  • Björn Cederin i Skövde
  • Mikael Jerndal och Eva Axelsson på Sahlgrenska

För de lite mer tävlingslystna av klinikerna så kommer vi från och med nu publicera statistik i veckobreven hur många patienter som inkluderas per klinik. Som ni ser innehas topp-placeringarna av Varberg, Uppsala och Danderyd. Men mycket kan hända innan studiens avslut, ingen placering är ohotad.

Sjukhus vid/i

Antal pat.

Varberg

32

Uppsala

28

Danderyd

24

Alingsås

20

Sundsvall

19

Eskilstuna

14

Motala, Skövde

12

KS-Solna, S:t Göran, Sahlgrenska

11

Falun, SÖS

10

Oskarshamn, Halmstad

6

KS-Huddinge Nyköping, Örebro

5

Hässleholm, Umeå, Östra

4

Enköping, Helsingborg, Kungälv, Malmö, Lindesberg

3

Gävle, Köping, Mölndal, Västerås

2

Kiruna

1

Gällivare

0

Antal sjukhus: 32

279


 Veckans TIMING-fråga

Fråga: Om en patient byter NOAK-preparat, ska det rapporteras till TIMING på något sätt?

Svar: Nej, inget extra ska rapporteras till TIMING. Det enda som efterfrågas angående behandlingen vid 14-dagars- och 3-månadersuppföljningen är eventuella NOAK-uppehåll.

Webinarium

Denna veckas webinarium kommer att handla om blödningsinslag på DT; vad säger det om risken för hjärnblödning? Denna vecka är det Signild och Malin som välkomnar er, på tisdag den 6 November 12:15-12:45. Uppkopplingsinformation och länkar följer som vanligt längst ner i veckobrevet.

 

Hälsningar

 Signild, Jonas, Bo, Per, Malin och Terese

 


Inför TIMING-webinarium via Adobe Connect

  1. Börja med att testa er anslutning på den dator som ska användas genom att skriva/klistra in följande adress i datorns webbläsare: https://connect.sunet.se/common/help/en/support/meeting_test.htm
  2. Anslut till mötet genom att skriva/klistra in https://connect.sunet.se/rn30pda2h3p9/ i datorns webbläsare
  3. Ange ditt namn (t.ex Varberg)
  4. Tålamod

När ni kommit in i mötet:

  1. Få igång ljud: I översta menyfältet finns en ikon för mikrofon (bredvid kameraikon), tryck på pilen bredvid och markera ”Connect my Audio”
    1. Titta under ”Select microphone” om du har fler alternativ. Välj lämplig…
  2. Få igång kamera (så att vi kan se er – inte nödvändigt men trevligt)
    1. I översta menyfältet finns en ikon för kamera, tryck på pilen bredvid och markera ”Start my webcam”
    2. Bild ska då dyka upp till höger: tryck på ”Start Sharing”

Andra förberedelser att tänka på:

Bra internetförbindelse: fast uppkoppling (kabel)

Bra ljud: USB-headset som kopplas till datorn fungerar bäst, men svårt om ni är många. Innan du går in i mötet, genomför gärna ljudtest med Audio Setup Wizard (finns under Meeting i översta menyraden).               

Bra dator med rätt programvara: senaste version av Flash Player, Adobe Add-in. Adobe Connect erbjuder gratis nedladdning (om så behövs) när du testar anslutningen