TIMING veckobrev och Webinarium vecka 43

head newsletter ubb2

 
        Veckobrev och Webinarium vecka 43  
 
 

Oktoberfrossa

Det fina oktobervädret har hållit i sig ganska bra här i Uppsala. Och i TIMING så går rekryteringen i oktober framåt. Till dags datum har vi hittills i oktober tagit in 22 patienter, vilket snuddar på augustis rekord av 23 patienter, och då har vi ändå 9 dagar kvar av månaden. Det snuddar på rekord!

5 patienter fick vi in i oktobers tredje vecka och vi vill skicka ett stort tack till:

  • Aikaterini Palpana och Gabriella Strandberg på St Göran
  • Eva Ask och Zuhrija Alic i Malmö
  • Eldar Nadzjafov och Berit Eriksson i Danderyd
  • Simona Violeta Bors och Ann-Kristin Persson i Oskarshamn
  • Henrik Berntsson i Varberg

Något som är nytt för denna vecka är att en ny patientinformation har blivit godkänd av Etikprövnignsnämnden och kommer att skickas ut i till er i veckan. Den viktigaste ändringen är att vi har ändrat formuleringen för biomarkörsstudien och öppnat upp för att man, om patienten godkänner det, kan sticka en extra gång för att få blodprov till substudien. Vi hoppas att detta ska hjälpa till i rekryteringen av dessa patienter. Mer information kommer tillsammans med patientinformationerna.

Chokladmuffinsens dag på Akademiska

Ni missade väl inte chokladmuffinens dag. På akademiska tog Signild tillfället i akt att använda en del av patientersättningen för studien till att att påminna sina kollegor om TIMING-studien och öka rekryteringen. ”Ta ett EKG (och en muffin) och tänk TIMING!”.

IMG 0006

Att ta tillfället i akt och påminna sina kollegor om studien är något vi från TIMING-teamet uppmuntrar. Det kan vara att köpa kanelbullar på kanelbullens dag eller som i Danderyd, fira att man lyckas ta in två patienter samma dag med en stor påse godis till kliniken. Ta gärna ett kort på godispåsen eller fruktskålen tillsammans med TIMING-loggan och skicka till oss.

Som tidigare nämnt kan TIMING-studien hjälpa till med ersättning för små instanser för att öka rekryteringen och påminna om studien. Ni kan, som Signild gjorde, använda er av patientersättningen för rekryterade patienter, eller inkludera summan i nästa fakturaunderlag för patientersättning. Mer informaiton om hur ni kan gå till väga kommer i nästa månadsbrev.

Om ni har frågor om hur ni kan sprida informationen om TIMING på era sjukhus så kontakta oss i timing teamet genom att mejla till timingstudien@ucr.uu.se. Vi har många bra ideer som till exempel flyers, TIMING-ambassadörer eller kanske fira kladdkakans dag (Pst, den är 7 november…). Vi kan hjälpa till med material, information eller ersättning.

Veckans TIMING-fråga

Fråga:

I TIMINGs formulär Vård efterfrågas det vad patienten har gjort för undersökningar efter randomisering. Om en patient genomgått t.ex. trombektomi på det randomiserande sjukhuset och sen förs över till annat sjukhus för fortsatt vård: är det endast vårdtiden på det randomiserande sjukhuset som räknas eller är det även tiden på det andra sjukhuset? 

Svar:

Hela vårdtiden, dvs både det randomiserande sjukhuset och andra sjukhuset. Man kan därmed i vissa fall behöva ringa upp det mottagande sjukhuset för att kunna besvara TIMINGs frågor, då det randomiserande sjukhuset är det ”ägande sjukhuset” i Riksstroke och TIMING.

 

Webinarium

I denna veckas webinarium kommer Ziad att prata om biomarkörer. Välkomna på ett intressant föredrag den 23 oktober 12:15-12:45. Uppkopplingsinformation och länker följer som vanligt längst ner i veckobrevet.

Hälsningar

 Signild, Jonas, Bo, Per, Malin och Terese

Inför TIMING-webinarium via Adobe Connect

  1. Börja med att testa er anslutning på den dator som ska användas genom att skriva/klistra in följande adress i datorns webbläsare: https://connect.sunet.se/common/help/en/support/meeting_test.htm
  2. Anslut till mötet genom att skriva/klistra in https://connect.sunet.se/rn30pda2h3p9/ i datorns webbläsare
  3. Ange ditt namn (t.ex Varberg)
  4. Tålamod

När ni kommit in i mötet:

  1. Få igång ljud: I översta menyfältet finns en ikon för mikrofon (bredvid kameraikon), tryck på pilen bredvid och markera ”Connect my Audio”
    1. Titta under ”Select microphone” om du har fler alternativ. Välj lämplig…
  2. Få igång kamera (så att vi kan se er – inte nödvändigt men trevligt)
    1. I översta menyfältet finns en ikon för kamera, tryck på pilen bredvid och markera ”Start my webcam”
    2. Bild ska då dyka upp till höger: tryck på ”Start Sharing”

Andra förberedelser att tänka på:

Bra internetförbindelse: fast uppkoppling (kabel)

Bra ljud: USB-headset som kopplas till datorn fungerar bäst, men svårt om ni är många. Innan du går in i mötet, genomför gärna ljudtest med Audio Setup Wizard (finns under Meeting i översta menyraden).               

Bra dator med rätt programvara: senaste version av Flash Player, Adobe Add-in. Adobe Connect erbjuder gratis nedladdning (om så behövs) när du testar anslutningen