Allvarlig dataförlust

Med anledning av det fel som uppstod i vår databasmiljö måste vi nu tyvärr informera om att data som matats in under perioden 21/6 kl. 12.00 till 3/7 kl. 10.00 är förlorat och kan inte återställas.
Om dessa uppgifter ska finnas tillgängliga igen så måste de matas in på nytt, något vi verkligen beklagar.

Vi har undersökt möjligheterna att återställa informationen från vår rapportmiljö, där vi fortfarande har kvar uppgifterna, men det har visat sig vara tekniskt mycket svårt och med hög risk för att befintligt data blir förstört.
Vi arbetar nu med att ta fram underlag per klinik och återkommer i frågan om hur vi kan underlätta och bidra i att manuellt återställa data.

Teknisk förklaring

Databasen består av tre separata servrar som var och en alltid ska innehålla allt data med endast några sekunders fördröjning. Ett så kallat kluster. En av dessa drabbas av problem och kopplas bort från klustret och kedjan av uppdateringar. Vid återställning av klustret sker ett fel som innebär att synkroniseringen av data utgår från fel server.
Backup har fungerat under hela tiden men med ett statiskt läge som gör att inte heller backupen kan användas för att återställa informationen.

Åtgärder

Händelsen hanteras som en allvarlig incident med de skriftliga rutiner UCR har för detta.
Det kommer leda fram till en rapport och åtgärdsplan som beskriver de åtgärder som behöver vidtas för att förhindra att något liknande ska kunna ske igen.

Vi kan inte nog uttrycka vår förtvivlan över det inträffade och kommer göra allt vi kan för att försöka minimera skadan.

Kontaktpersoner

Frågor om det inträffade kan ställas till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Sören Gustafsson gruppchef IT, 018-611 95 26
Patrik Holmqvist projektledare,  018-611 95 19

Tillbaka till toppen